Ach jo, na spoustě blogů mají autoři táák chytrý děti, to je postřehů, zlepšováků, odhalených souvislostí, to je objevů v matematické oblasti...
Bohužel u nás doma objevujeme akorát to, že paní psycholožka z poradny měla pravdu, když u jednoho syna označila nadání v logické oblasti pouze za průměrné a u druhého vzhledem k dysgrafii dokonce za podprůměrné.
Mladší je ve třetí třídě a číselná řada je pro něj představitelná asi jako nekonečnost vesmíru. Počítání z hlavy mu nejde vůbec a moje snaha o úhledné sepisování sloupečků tak, aby z nich bylo vidět, co se jak logicky mění, ho mate. Koukne na čísílka a je jinde. ("Adámku, když třicet bez osmi je dvacet dva..." - Píšu pod sebe. - "... tak čtyřicet bez osmi je kolik?" - "Čtyřicet čtyři.")
K neskonalým problémům s odčítáním přes desítku přibyl horor násobilky. Nejde to. Ani nazpaměť, ani odvozováním, ani malováním. Jsme u násobení devíti a ještě nepochopil, o čem to je.
Rozhodla jsem se stvořit přehled a poskytnout synovi pomůcku, která se mně osobně osvědčuje dodneška. Pomocí desetinásobků. Začínám psát násobilku devíti od začátku, opět pěkně do sloupečku pod sebe, maluju kuličkové počitadlo a odsekávám z něj kuličky. "Dvakrát deset je dvacet, bez dvou je...?" (Dvě minuty ticha za padlé.) (Třikrát tolik padlých.) - "Osmnáct." - "Skvělý. Třikrát deset...?" - "Třicet." - "Bez tří?" (Třikrát tolik padlých) - "Dvacet osm."
Dospěli jsme do půlky a synek už občas sám doplní i správný bod postupu. Jako by se začínalo blýskat. (Teda hodně v dálce.) - "Tak teď počítej sám." Do sloupečku přibylo 6 x 9 a mrtví ani nestačili padnout. - "Padesát čtyři." - "Super!" Raduju se s upřímnou pýchou na své pedagogické schopnosti a s pocitem dobře dovedené práce. Hlas mám jako samet. "A teď mi ještě pěkně pomalu přeříkej, jaks k tomu došel." - "No... Já si pamatuju to předposlední číslo." - ????? - "No to číslo, jak jsme se s tátou učili násobit šesti a to předposlední číslo jsem si furt nemohl zapamatovat. Tak už si ho pamatuju."
Aspoň něco.
---------
12.10.
Dnes, když jsme opět opakovali systémem "pod sebe do sloupečků", udělal syn při pohledu na takto seřazenou násobilku devíti svůj první matematický objev: "Mami, hele! Jak to násobím, tak desítky se zvětšujou a jedničky zmenšujou!"
Matematickou terminologii nechť si laskavý čtenář opraví sám, pro mě je to na jedničku. Nezmenšenou.
Žádné komentáře:
Okomentovat
KOMENTÁŘE UZAVŘENY
Blog bude pokračovat na http://rulisa.mzf.cz/
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.