(Optimalizováno pro černobílé monitory)

3. 11. 2014

O amplitudě tlumeného kmitání

Mohla bych dát jako odkaz na muziku ještě jednou Kudykamovy Hladiny?
Když si je zas pouštím...
https://www.youtube.com/watch?v=t4Cz3xguIfY

Pouštím, ale znějí mi jinak.

Tenhle víkend s maminkou byl jiný.
Cítila jsem to od začátku. Už od cesty k ní. Daleko míň napětí ve mně cestou tam. Daleko víc trpělivosti u ní, s ní. Daleko pohotovější uvědomování si, kdy ve mně letí tlak navrch.
Ani jednou neuletěl.
V sobotu večer jsem se neklepala, v neděli taky ne. (I když hlava mě ráno bolela jako vždycky, ale to možná z toho večerního vína v kombinaci s úplným vypnutím od práce, což je pro tělo i mysl po několika týdnech už šok.) Ani maminčiny obvyklé požadavky na pozapomenuté potřeby cosi opravit upravit přemontovat minutu před mým ohlášeným odjezdem mi tlak nezvedly.

A k tomu jsem došla přes zpovědi tady, způsobené skoro velkým třeskem s pánem, kterého by na začátku můj tatínek těžko považoval za perspektivního pro mě, přestože (nebo právě proto, že...?) ve více než statisticky náhodném počtu projevů s ním stejný. Ale který byl pro mě něco jako zjevení.
Katalyzátor.

Nemůžu říct, že bych svou matku milovala. Ale můžu říct, že jsem ráda, že ji mám.

Tak jako všechny ostatní kolem sebe. Protože mě učí.
I když to bolí.

Líbí se mi, jak jedno naučené s jedním mě naučí něco, co mi pomůže naučit se něco s někým jiným. Odlepuju stránku za stránkou jakési podivné knihy v sobě, té, kde je napsáno proč, a tím proč i jak. Na jedné stránce je příběh, v něm nová slovíčka pro porozumění příběhů na stránkách dalších.

Líbí se mi, jak jsou věci propojené. Jak v jejich běhu, fungování, lze tu propojenost nacházet.
Možná si ji i domýšlet. Nevadí. Výsledek to nemění, když dává člověku smysl. Otevírá dveře.

Líbí se mi, a nepřestane mě fascinovat, jak v mrtvé neměnnosti stálosti vždycky cosi roste, městná se, rozkládá, hnije a kvasí... kvašením vzniká teplo a tlak...
A pak v určitou chvíli přijde kdosi cosi jako katalyzátor a všechno to natlakované vystřelí vzhůru.

Psala jsem mejlem: Asi ulítávám na magorech.
Odpověď: Na magorech asi ne, ale asi ulítáváš.

Ulítávám s plným vědomím toho, že po každém excesu nahoru zákonitě přijde stejný propad od osy dolů.
Čekám ho. Počítám s  ním. I s tím, že mě sejme.
Musím to tak mít.
I když nechci. Nakonec stejně mám. Stejně do něj jdu.
Klid až po explozi.
Zákonitě do rovnováhy v ose mizející amplituda výchylky kmitavého pohybu. Přirozeně tlumeného.

Osa po žádném výkmitu už nikdy není tam, co byla předtím.

A tak, jak jsem si dlouho myslela, že je pak vždycky o něco níž, teď už si myslím, vím, že je výš.

Ten onen, s nímž jsem ulítla teď naposled, byl pro mě po třech letech lineární smrti jako zjevení. Tím, jaký řetěz výkmitů spustil. Kolik slepených stran odlepil. Někdo standardní by to asi nedokázal. Přimět mě přijmout ten impuls uletět i s vědomím, že možná jde jen o ten let, jen o ten let...
O otevření dveří.

Cit - necitelnost, lítost - sebelítost, vnímání druhých - používání druhých ke vnímání sebe...
 
Až se to kromě poznání, rozlišení, naučím i odlišeně dávat, možná konečně dokážu mít i ten normální vztah.

Ale je mi dobře, v tuto chvíli. Ať s kým co dál bude, nebo nebude.
Princip pohybu.

Nevěřím na linearitu.Věřím na ulítávání.

Dokud je, je kam jít. I proč.

29 komentářů:

  1. Super, osa vys a ne niz!
    (to bych moh zas chvili psychopaticky studovat tvoje emoce kdyz zadny nemam :-)

    OdpovědětVymazat
  2. ore, a cos dělal celý ty roky? :-)))

    ru,
    já nechápu ke konci větu "Až se...naučím i odlišeně dávat,..."
    Ale to nevadí :)

    OdpovědětVymazat
  3. 1. Ore nemoh. Na to nestačí jen nemít emoce, je potřeba taky něco mít. :-)

    2. Nebo třeba nezaměňovat si? Dávat každému to, oč stojí, a nenutit mu, o co nestojí?

    OdpovědětVymazat
  4. 3.
    Or je ještě mladý nezkušený jinoch a ty na něj s takovými jinotají Ru.
    Vždyť bude zmaten.
    Napiš upřímně,že tím "něco mít" myslíš schopnost ve vás ty emoce vyvolat:-)
    Já ovšem půjdu v upřímnosti ještě dál a ohalím tajemství hodné výroby alchymistického kamene mudrců.
    Totiž ty ve vás jednou vyvolané emoce ,ten vichr živlů,se ještě potom musí adept naučit smířeně snášet.
    Toť celé tajemství starých mistrů,ukryté v šifrách pergamenových svitků a ženských duších:-0)

    OdpovědětVymazat
  5. smekam, Saule.
    2 ok, Ruliso.

    OdpovědětVymazat
  6. 4. Ženy mají emoce jen rády

    časem jsou vděčné za jakékoliv :-) ne kecám.. Zaujala mě pointa. teda pokud to je pointa. rozlišeně dávat. teda dávat jen to co ten druhý chce a nedávat to o co nestojí.... Za tím je velká filosofie :-) Jak to poznat? A jak poznat že ten druhý stojí zrovna to to co mu dávám ... že a že nestojí třeba o to co mu dedávám. ufff. no dobře.

    jen chcu říct že vzdycky to bude takové ehm nejasné.. akorát já jako lidská bytost mohu reagovat neukřivděně. neublíženě, nelítostivě, nevztahovačně.... všecko prožívat a zároveň to pouštět. emoce mám, ale tak nějak ... je nenásleduji. a ony když zjistí že jsou mi jedno tak mě ani nic moc neotravují. Sice vyskočí- udělají Baf ... a zase zmizí.

    OdpovědětVymazat
  7. 9
    Nepoznáš. Prostě zkoušíš. Když narazíš, nereagovat, nechat být.
    Dokázat oddělit, co si chci s ním prožít já, a co on se mnou. Nepodmiňovat jedno druhým. (To se snažím už delší čas, ale když do toho člověk spadne, je to jak elektrickej kafemlejnek, na něco v tom fofru pak už rozum jako selektor nestačí.) Netrvat na ničem. Nebrat jako prohru, když je něco jinak.
    Kudla, to s tou prohrou... jo...

    Koukám, že eště bude amplitud... :-))

    OdpovědětVymazat
  8. Eště, že je to kmitání tlumené, že jo.

    OdpovědětVymazat
  9. Nojo, od přírody naštěstí.:-)

    OdpovědětVymazat
  10. Od přírody většinou jo. Dá-li se tomu čas.
    A taky je lepší spadnout po letu, než zůstat dole a nechat něco spadnout na sebe.

    OdpovědětVymazat
  11. 10
    "Dokázat oddělit, co si chci s ním prožít já, a co on se mnou."
    aháá, to je dobrý! Kdyby mi to tak šlo, držet takovej směr, tak jsem pořád s jedním člověkem. Tím prvním. Nebo s tím posledním.

    I když ... pokud s někým prožívám to, co nechci prožívat, tak to vyvolá frustraci a tradá.
    Nojo.

    (potvrzvoací robotické slovo mám ESTROGEN)

    OdpovědětVymazat
  12. 14. pokud s nekym prozivam to co nechchi prozivat... tak to beru jako muj Problem nikoliv toho druheho. a o je ten bod "zvratu". Jeslti to budu resit jako tradaaaa nebo kouknu co se to vlastne deje.... co me to vlastne frustruje, proc se otravuji nebo necham otravovat.... jak se to veme

    OdpovědětVymazat
  13. 15
    říkala jsem něco o "problému toho druhého?"
    Říkala jsem něco o tom, že tradá znamená nulovou sebereflexi?

    OdpovědětVymazat
  14. 16. to ne, jen me to zaujalo jakoze tradaaa... kdy a jak se to k tradaaa dopracuje

    OdpovědětVymazat
  15. 14
    No, a zrovna tak vyvolá frustraci a tradá od toho druhýho, když on se mnou prožívá něco, co nechce. I když je to něco, co já zrovínka považuju za něco úžasnýho.

    Jinak 15 samozřejmě platí, o kousíček vedle návazně. Je to pak o té míře, jak moc co nechci. Podle toho s tím pak naložím. Kouknu, co se děje, a podle toho se rozhodnu, jestli zůstanu a přeřadím to do kolonky "netřeba se tím nechat otravovat" (t.j. jen můj problém,který jsem schopná zvládnout, unést), a nebo tradá (nezvládám, neunesu).

    OdpovědětVymazat
  16. 14
    Hmmm, velmi případné slovo...
    :-)

    OdpovědětVymazat
  17. u me naskakuji jen cisla :-) slova asi dosly

    OdpovědětVymazat
  18. Asi je ten systém natolik sofistikovaný, že poznal i technicky vzdělanou osobu.

    OdpovědětVymazat
  19. 21:To nebylo moc šťastné upozornění Ru.
    Ratka už ty čísla přestala opisovat a teď z nich počítá kvadratický moment a modul průřezu v ohybu.:-)

    OdpovědětVymazat
  20. 22
    ratko,
    co je - ještě jsi nedopočítala?

    OdpovědětVymazat
  21. nooo, vypla jsem pocitac v hlave :-)

    OdpovědětVymazat
  22. 9.:
    "jak poznat že ten druhý stojí zrovna to to co mu dávám ... že a že nestojí třeba o to co mu dedávám."
    Blbě. Jak jsem zjistila nedávno. Nejen že s ečlověkmusí hlídat, aby nedával, co je nežádoucí, ale taky nesmí usnout na domýšlivosti, že pozná, co je nežádoucí. Někdy je to přesně naopak...

    Ono totiž nejen v něm samém "...vnějšek s vnitřkem nemusí pokaždé ladit. Někdy je to všecko jinak."
    To mě u tebe dostalo, Ratko.

    OdpovědětVymazat
  23. poznat co je nežádoucí :-))) hehe, nepoznam to ... se to dozvim nebo nedozvim. ale nevim co je nezadouci. teda beru to tak ze si tady jen tak povidame, jakoze to se nema a to taky ne. ale nevim jeslti jsem nekdy vubec napsala ze se neco nema delat.... spise jsem psala ze se nema moc mluvit :-) teda mluvim celkem hodne... ale ne vsecko

    OdpovědětVymazat
  24. Jinak myšleno.
    Ne nežádoucí obecně, ale nežádoucí u protějšku.

    Příklad: Když mám chlapa ráda, tak mu při předehrodohrosereptičkách okolo sexu sahám na oblouky obočí, spánků, na čelo, na zavřená víčka...
    Jeden to má rád, druhý to vydrží s úsměvem, třetí se oklepe a udělá bBrrr, to lechtá....
    Stejně to nevydržím a zapomenu se a i v tom třetím případě na něj takhle občas sáhnu, a pak se sama leknu, že už zas...
    A stejně nežádoucí může být cokoli z toho, co děláš nebo říkáš. Ty to víš, ale občas zapomeneš. Nebo se prostě neudržíš. Chceš to udělat, říct, potřebuješ...

    OdpovědětVymazat
  25. Ale je fakt, že občas je ta hranice mezi respektem a přetvářkou hodně chatrná...

    OdpovědětVymazat
  26. 27. velmi dobry priklad...podobne neprijemne veci muze delat i chlap zenske. jednou to vydrzi, pak se oklepe a pak na nej zarve: neotravuj. to je stupnovani hranice. vim ze u prvniho a druhe stupne se muz zasmeje a pokracuje... u tretiho odfrkne otoci se a jde pryc. Ale porad je to stejna vec pouz jina mira vymezeni se v neprijemnosti...
    teda beru opet podle sebe. musim byt na to naladena abyc se nechala osahavat...jinak kopu

    OdpovědětVymazat

KOMENTÁŘE UZAVŘENY

Blog bude pokračovat na http://rulisa.mzf.cz/

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.