(Optimalizováno pro černobílé monitory)

8. 11. 2006

Už vím

Byla sobota. - "Reklamace neopravená, přijeďte si, vrátíme vám peníze." - Sníh, vítr, mráz, letní gumy na autě, únava a nevyspání. Chuť zahrabat se někam hluboko pod zem, zacpat oči, uši, mozek, aby ke mně nemohlo nic zvenčí, nic zevnitř, ani světlo, ani zvuk, ani myšlenky...

Ty peníze potřebuju.

Ale nepotřebuju se zabít. V neschopnosti vnímat realitu. Reagovat.

"Jedu odpoledne do Tesca. Chce někdo se mnou? Třeba koupit ty rukavice..."

Velkej ne, ale malej se tak moc těší na výlet s maminkou autem, že sám bez připomínání polknul kinedryl ještě před obědem. Radši mu neříkám, že si ho s sebou beru jako záchranný lano.

Záchranný lano jednoho hlásku. Pod kterým mozek nevypíná, jako vypíná pod vším ostatním, pod nevypnutelnou kulisou šumů, hluků, zvuků cizích...

Mizerně snáším šum těchhletěch nákupních středisek. Co se do člověka zakousne už na parkovišti a nepustí...

Hlas v něm zaniká. I ten vlastní, i ten záchranný. Lovím ho očima, že nejsem sama... Spolknutí do pasírovacího procesu velkoobchoďáku, zahlcení šumem hlasů a zvuků, slepených dohromady kulisou odevšad a odnikud bez přestání se vtírající muziky, ztráceli jsme se v meandru regálů jeden druhýmu a zase se nacházeli...

"Nehraje to, mami..."

"Určitě hraje, koukej, tady to musíš zmáčknout..."

Vypadal legračně, u těch kovově lesklých, v prostoru trčících monolitů, připomínajících tři futuristické laťky od plotu. Se sluchátky na uších hlavu jako marťan, soustředění pilota raketoplánu před startem... Přepnout, tohle se mu nelíbí, sundat sluchátka, popojít, nasadit vedlejší sluchátka, zmáčknout...

Obešla jsem sluchátkový plot z druhé strany. Nasadila obří sluchátka (poprvní v životě) a zmáčkla.

Ehm... Až do toho zmáčknutí jsem si myslela, že 1+1 hraje Divokej Bill. No nic... Projíždím stopy...

Některý písničky jsou dobrý kdykoli, některý jen někdy. Když mi začla hrát do sluchátek tahle (jestli si ji chcete pustit, pusťte si ji teď), dívala jsem se zrovna na malýho na protější straně. A on na mě. Dvě světýlka v očích...

Odevšad a odnikud bez přestání mozkem probíjející šum ztichl v dálce, do reality se prořízl jen jeden jediný zvuk. Krystalově čistě.

Svět se odstřihl.

Byli jsme jen my dva a jedna písnička, na pozadí světa.

Film.

Tak tohle je ono. To, co mi bylo vždycky líto, že ve skutečnosti nejde zažít. Že člověk vždycky slyší všechno, musí, i když by nechtěl, i když si myslí, že nevnímá, tak vnímá, neoddělí nic, ani zvuk vlastního pohybu... Že nejde zbavit se šumů...

Že nikdy nejde být uvnitř i venku současně.

Jde. Chvilku jsem tam byla.

S ním.

Vraceli jsme se domů potmě. Prcek po kinedrylu a únavě z nakupovací extáze usnul, než jsme stihli vyjet z města. Ale já už záchrannej hlásek nepotřebovala.

Vezla jsem si ho domů, se mnou, tak, jak jsem si nás chytila tam ve sluchátkách.

20 komentářů:

  1. Díky Ru,hezký povídání, zase jednou jsem si uvědomila, jak moc mi budou chybět kluci až vyrostou. Ne, oprava, vyrostlý už jsou.Až odejdou.Takovéhle okamžiky zůstávají.Alespoň doufám :o)

    OdpovědětVymazat
  2. každá písnička, každá hudba je někdy lepší, někdy horší. Podle nálady, rozpoložení. Někdy rezonuje s celým tělem a duší, někdy placatě sklouzne po svršcích. Hudbu dělá z 90% posluchač.

    OdpovědětVymazat
  3. to si taka zla soferka alebo ma maly taky blby zaludok ze potrebuje kinedryl? stretol som sa s tym akurat u niektorych zenskych

    OdpovědětVymazat
  4. Markoffe, neopruzuj a bez se zeptat maminky co jsi delal jako decko. to snad neni pravda, jaky ty jsi opruzovac.

    OdpovědětVymazat
  5. Sugestivně popsané. Jako bych to zažil... písnička je moc pěkná, díky.

    OdpovědětVymazat
  6. Odkaz na tu písničku je někde v polovině článku, takže poprvé jsem ho četl zpoloviny bezhudbově. Vzhledem k tomu, že nějakou divnou náhodou trvá píseň přesně tak dlouho jako přečtení celého psaní, jsem dostal zpátky na začátek a vnímal ho podruhé jinak. A myslím, že správně. Přestal jsem vnímat okolí a zůstal jen text a hudba ve vyhovujícím souznění. Asi si pocit díky tomu dovedu představit...

    OdpovědětVymazat
  7. No tak ted jsem si poslechla konečně i písničku a hodilo mě to úúúplně jinam...ale tam je taky krásně :o)dík

    OdpovědětVymazat
  8. Moc hezký, cítím to hodně podobně jako Wu. Jakobych tam byla :)

    OdpovědětVymazat
  9. Osobně jsem nikdy neposlouchal v obchodním domě. Už si kolikrát připadám jako šílenec a být ještě větší :D

    OdpovědětVymazat
  10. Val (1) - taky doufám, že zůstanou. :-)

    Fousek - jsou i písničky, co mě vemou dycky, spolehlivě. Jako třeba ten TR od Poutníků.

    Markoff - jsem příšerná šoférka, přímo postrach silnic, prostě typická ženská za volantem, na to vem jed! :-))

    Wu - taky díky. (I ostatním. Koneckonců i rýpance od Markoffa beru, jakože mu to stálo za to, aby si rýpl. :-)

    Jirka* - neměřila jsem, váhala, kam ten odkaz dát. Možná měl být radši na začátku, ale už nechám. Tak jak bylo chronologicky. :-)

    Mistr - nepřipadám si jako šílenec u věcí (činností), co mě těší. :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Ten den blbec, doprovázenej chutí zahrabat se pod zem, mám dneska. Začalo to dopolední poradou, pokračovalo odpoledne sousedkou, která mě přiměla zastavit rekonstrukci kuchyně, protože jí nemůže spát dítě, a pokračuje to večer v drobných schválnostech. Chtěl jsem jsem si k tomu postup pustit podcast, ale uslyším vždycky jen tři akordy a konec :-)) /rezignovaně/

    OdpovědětVymazat
  12. Snad tedy je všechno už na dobré cestě, když se tu objevil nový článek.

    OdpovědětVymazat
  13. Korneli, nezahrabávej se pod zem,ještě prosím ne:)
    Zítra je další a úplně nový a jíný den...

    OdpovědětVymazat
  14. To je tak napsaný, tak podložený emocemi, že mám pocit, člověče, Ruliso, :-), že jsem to prožilá já. Nemohu k tomu nic moc dodat.

    OdpovědětVymazat
  15. Bohužel, písnička mně nejde přehrát, nevím proč. článek je moc krásně napsaný, pro mě už jen dávná a dávná připomínka něčeho.Ale to krásné povídání člověka úplně dojme. Moc dík.

    OdpovědětVymazat
  16. Z práce mi to taky nejde. MSIE.:-(

    OdpovědětVymazat
  17. jj - bez dětí to není ono, jsem rád, že je mám, i když už oba velcí. A článek je bezva, díky.

    OdpovědětVymazat
  18. RulisoMoc hezky napsane, citlive...

    Mimochodem pisnicka dobra, sluchatka do usi, zavrit oci, zmizi svet, bezi film, zpomalene zabery... At to nikdy neskonci...

    OdpovědětVymazat
  19. Ruliso...aniž by jsi to měla v úmyslu. Zlidštila jsi mi Tesco.

    OdpovědětVymazat
  20. Díky za komenty.
    I za neúmyslné efekty. :-)

    OdpovědětVymazat

KOMENTÁŘE UZAVŘENY

Blog bude pokračovat na http://rulisa.mzf.cz/

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.