(Optimalizováno pro černobílé monitory)

7. 10. 2007

Den nezávislosti

Vypukl u nás doma.

Starší syn se před měsícem definitivně rozhodl, že už nadále nebude sdílet něco pro gymnazistu tak potupného, jako je dětský pokoj. Spát na patrové posteli, hádat se s bráchou o světlo lampičky, o muziku v přehrávači, o ne/čtení soukromé korespondence. Každej tejden řešit, který ponožky jsou čí v té společné hromadě na podlaze. A dalších tisíc mladého muže podúrovňových problémů..

Že maminka v přeszďovém souseství otravuje různě v noci tlučením na tu zeď, že jako Nirvány či Red Hotů už má plný zuby a že chce spát, a že tluče i ráno co ráno ve třičtvrtě na pět, že chce spát taky, ať už si laskavě někdo za tou zdí, kdo si natahuje budíka o hodinu dřív, aby se moh hodinu šlechtit v koupelně, laskavě vytípne to debilní vyzvánění a kouká vstát... No, to byly už jen poslední hřebíčky.

"Já si chci už taky trochu žít SVŮJ život," vysvětlil mi.

I slíboval tak vytrvale hory doly včetně pomoci s pozdějšími stavebními doúpravnými pracemi, až dostal svolení a začal čekat už jen na den, kdy do naší vsi přistaví kontejner na velkoobjemový odpad. Neboť z pokoje, jenž měl být proměněn na mládenecký a jenž zatím sloužil jako skladiště-smetiště a úložiště sezónního materiálu, bylo ze všeho nejdřív nutno vyklidit všechno za posledních patnáct sezón neupotřebené.

A dneska - pardon, už včera - přišel den dé. A kamarád na pomoc.

"Už je tu kontejner?" zeptala jsem se, když jsem po obědě přecházejíc předsíň spatřila prosvištět kolem mě syna, jehož výraz tváře se blížil nejvyššímu stupni náboženského vytržení.

„Ne, ale popelářský auto. Už je přistavený."

Jeden soused jezdí u popelářů. S takovým tím velkým naklápěce-vyklápěcím autem. A mimo pracovní dobu parkuje ono auto před svojí chalupou. A popelářská firma to, co prodělá na jeho cestách domů, ušetří za přistavování a odvoz velkoobjemových kontejnerů - hodný soused, když je třeba a domluví se to, jednou za čas obětuje pár hodin z víkendu a vždycky tak půl vsi mu nafutruje auto nezpopelnicovatelným odpadem. Papírovými bednami, zplesnivělým a moly sežraným šatstvem, kusy nábytku, keři, hlínou...

I pustili se syn a jeho kamarád do akce. A vynášeli, vyváželi, škubali, mačkali, přesypávali, bouchali dveřma, nezavírali za sebou, trousili v předsíni a na schodech... Kmitali, kmitali...

„Ty boty mi tam nechte. A ty molitanový sedátka na židle. Je potřebuju na vyměkčení na podbřišník. A vánoční ozdoby..."

„Jó, mami, jasně..."

Dočistila jsem páteční várku hřibů. Dodusila pátej pětilitrovej hrnec do mrazáku, dokrájela poslední síto na sušení. (Slibuju, že už nikdy nebudu po naplnění koše a krabice sbírat přímo do kufru auta...!)

Kluci ještě kmitali.

Dozavařovala jsem skleničky s houbama v octě. Opláchla pár kusů nádobí. Přečtla si poštu. (Ježíš, takovejma prstama tluču do klávesnice, pak nemá bejt jako prase...)

Kmitali.

Vydrhla jsem dvoudenní houbovou černotu z prstů. Prohlídla se v zrcadle. (Ach jo, to opálení z Itálie už je úplně v pr... A jak mám povolený škraně tuhle kolem pusy :o) mi to dělá škleb jak kdybych nepřestajně děsně trpěla, ty vole, vono to stárnutí je fakt už docela znát, se budu muset na sebe chodit dívat častějc, abych pak jednou za čas neměla takovej šok... Ale kdybych byla bohatá a nechala si plastiku... - čerstvě umytýma prstama povytažení kůže na čelistech pod ušima vzhůru - ...ty jo, takhle su hezká! I ty vrásky kolem pusy mi zmizely a jakou mám pěknou bradu... :o) Až budu chtít někoho sbalit, musím si aspoň chvilku podržet tu kůži pod ušima, jakože koukej, nejsem tak hnusná, jak to vypadá, nebo případně ji držet, než dotyčnej zhasne...)

Kuš... - kuk, viděl mě někdo? Jak blbnu?

Neviděl.
Ještě pořád kmitali.

Poskládala jsem jedno a pověsila druhý prádlo. Udělala si kafe. Zamyslela se. (Proč je snazší zachraňovat /někoho daleko/ než neubližovat /nejen těm blízko/?) Usnula před počítačem. Probudila se. Dopila kafe.

Už nekmitali.

Kamarád byl pryč a syn vyčerpaně plouživým krokem táhl koště, že jako už jen to zamíst.

Šla jsem mu to zkouknout, čerstvě vydříminkaná, dobře naladěná pro patřičně pateticky pompézní pánskou pochvalu.

„Úžasný!" zvolala jsem s nadšením zcela upřímným, páč úžasný to prostě bylo. Vůbec jsem si už nepamatovala, že je ten pokoj tak velkej...:o) A to v něm zůstaly ještě asi tři kusy nábytku a bedna s vánočníma ozdobama... „Perfektní. To bych nevěřila, jak to vygruntujete. A kam jste dali ty boty?"

„No ty přece..." - a jak se mu tak pohled začal proměňovat z unavené excitace na prosklenou mrtvolnost, zastavil se mi dech - „...všecky šly..."

Gesto.

Celá velká krabice bot. Holínky a pohorky pro mladšího vem čert, ale troje lodičky, jedny polobotky na lepší, jedny vycházkový, jedny vysoký kožíškový trekový traktorky z nádherně měkkounký umělý kůže, ještě nenošený, a jedny světlounce hnědý taky kožíškový kozačky z kůže naprosto pravé, nošený půl loňský zimy, první a na dalších čtyřicet let asi jediný mý fakt luxusní, co jsem si kdy dovolila, loni k ježíšku...

Dodneška jsem tvrdila, že neumím jódlovat.
Byl to omyl.
Umím.

Jódlovala jsem ještě i na toho hodnýho souseda popeláře, když jsme ho vytáhli z odpolední siesty v trenýrkách u televize. Aby mi sdělil, co jsem předpokládala, totiž že naklápěce-vyklápěcí auto není kontejner, nejde tam vlízt a něco odsud vytáhnout zpátky...

Ano, přesně tak, tušíte správně. Závěrečnou část sobotního odpoledne jsme se synem strávili na městské skládce. Kam hodný soused popelář odjel pomalu vyklápět obsah svého auta, co nejpomaleji, po co nejmenších hromádkách, aby se nám v té míchanici vypadlé ven lépe přehrabovalo a hledalo několik párů bot.

Nenašli jsme jen levou z páru lodiček, co jsem se v nich vdávala.

Ale co, už na té svatbě mě tlačily.

37 komentářů:

  1. Asi nějaký znamení... :-) No co - teď budeš potřebovat stejně hlavně ty kozačky, ty Kozo. :-) Pjekné, pjekné. Jo, tak nějak jsem si to představovala, že se to musí dít, když už propuklo to internetový vákuum. :-))

    OdpovědětVymazat
  2. nojo...kdyby ta nezávislost stála \"jenom\" pár bot, to by bylo dobrý :-) Třísky lítaj...ale některý do oka. Nejhorší je, že člověk většinou nemůže moc nadávat, když provedení má tak čistý úmysl. Je asi zajímavý pozorovat tu spolupráci, když z toho mají oba nějaký užitek :-) Ovšem v tomto případě, jóódlejydýý, je nic neomlouvá, o tom žádná! :-))

    OdpovědětVymazat
  3. Kluk jak má bejt..napvosto noumáuní a máma taky :))
    Jsem se zasmála, při těch představách.
    Tyhle dny nezávislosti už neprožívám a tak trochu bych je klidně vrátila...

    OdpovědětVymazat
  4. \"Řekni mi, že si děláš prdel! Že to není pravda?! To přece nemůže bejt pravda, nemůžeš bejt až takhle blbej...!!! \"
    - (schlíplej hles, mrazem spálená tráva hadra) - \"Můžu...\"
    \"Dyk byly v krabici! Speciálně ve speciální krabici! Copak ses do ní vůbec nepodíval? Bys je tam přece viděl!\"
    \"Já je viděl, ale já myslel, že jsou v krabici jako nachystaný na vynesení...\"

    No, ještě když jsme vyjížděli na smeťák, v těsném sledu za popelářským autem, tloukla jsem hlavou do volantu nevěřícným zoufalstvím, postupně pak čím dál víc a cestou ze smeťáku už jen a pouze smíchy.
    To byl prostě životní zážitek! :-))

    OdpovědětVymazat
  5. PS: Ru, ty žes doteď neuměla jódlovat? Ale prosím tě... :-))

    OdpovědětVymazat
  6. (5) No, čtvrtkilometrovej kravín přeřvu, to jo, ale jódlovat jsem fakt nikdy nezajódlovala, a že jsem to zkoušela mockrát u jedný písničky, co jsme měli kdysi v repertoáru. :-)

    OdpovědětVymazat
  7. No jo - vona se spousta věcí povede až tehdy, když člověk vlastně ani nechce... ;-)

    OdpovědětVymazat
  8. boty mas, krome tech co tlacily :o) TAkze se vlastne nic nestalo :o)))))

    OdpovědětVymazat
  9. (8) Šéfka dokonce tvrdí, že se tak věci vedou téměř zásadně. :-)

    (9) No dyk. Právě že se nakonec stal jen ten úžasnej nezapomenutelnej prdelózní zážitek. :-)

    OdpovědětVymazat
  10. :-)

    Šéfka má (někdy docela) pravdu.

    OdpovědětVymazat
  11. Úžasný zážitek, úžasně sepsaný.
    Gratuluji k nálezu.
    Mimochodem, jaké dostal syn nálezné (za ty nalezené botičky)?

    OdpovědětVymazat
  12. Kýbl, hadr a odsun na zápraží, aby mi při jejich umejvání nenadělal v koupelně. :-))

    Ale většinu jsem jich vytahala z toho humusu já, do půl lejtek zapadlá v sajrajtu, on je nosil stranou na hromadu. :-)

    OdpovědětVymazat
  13. 6: náraz do pravé mužské podstaty :-)))

    OdpovědětVymazat
  14. Haúúúúú!
    Umím si představit, že jsem v roli kluka, co botičky vyhodil. Jsem ten typ, kterému se to může stát. Máma by mě zabila! Chudák, chudák, kluk!!
    Chudinka Ruliska bez botiček! Kdyby šlo o blbý svetry, ale BOTIČKY!! Gratuluju k záchranné akci.

    OdpovědětVymazat
  15. Kdybys viděla ten jeho totálně zkroušenej ksicht, bílej jak stěna, ramena do ruličky, stosedmaosmdesát sraženejch na stošedesát... - To se nedalo zabít, z toho bylo blíž k vlastní smrti smíchy. :-)

    OdpovědětVymazat
  16. Ber to z té lepší stránky - kdo z nás ostatních kdy byl na exkurzi na skládce, ke všemu s ochotným panem popelářem, který i to auto vyklápí pomalu, abychom si to mohli v klidu prohlédnout? :-)

    U nás doma bylo něco podobného, jen sestra mi sebrala krabici s knížkami na vyhození a většinu z nich schovala kamsi na půdu. Že to prý vyhodit nejde, ať to raději sežerou myši! (teda tu druhou část věty jsem si doplnil v duchu sám, ona řekla jen to s tím nevyhazováním)

    Tak hlavně, že je velký pokoj, ne? :-)

    OdpovědětVymazat
  17. Ach jo ach jo, byly doby, kdy jsem ty exkurze na skládku coby učitelka ekologie organizovala... Ale kde by mě napadlo, že to někdy budu brát i takhle... od podlahy! :-))

    OdpovědětVymazat
  18. spíš od vrcholu, než od podlahy, ne? :-)

    OdpovědětVymazat
  19. No eště to! Naštěstí s tím autem zastavil hned na kraji toho smetištního vrcholu... :-))

    OdpovědětVymazat
  20. jeste nedavno patrilo k dobrym zvykum chodit na smetak a hrabat. Byla jsem v soku kolik lidi tam chodi a jak jsou pysni na sve ulovky.

    OdpovědětVymazat
  21. P.S. Knížky dávaj do antikvarátu a na charitu, knížky se nevyhazujou!
    Leda ty ohořelý, jako třeba u nás, když si mladší zapálil vonnou svíčku, a aby mu nečmoudila pod nos, strčil ji do knihovny.

    OdpovědětVymazat
  22. (21)
    Ano ano. Já jak lovila ty boty, tak jsem taky vylovila i dvě úplně cizí, docela zachovalý, a chvilku jsem dumala, jestli to nejsou nějaký švagrovo nebo tak...Než mi kluk řek, že jsem hrábla vedle do hromádky, co tam už byla.
    Klidně jsem mohla domů dorazit taky s nějakým takovým úlovkem!

    OdpovědětVymazat
  23. Nejlepší mi připadá to rozhodnutí vyburcovat toho chlápka dotáhnout ho na skládku a nakonec prostě ty boty najít..já bych si určitě řekla..no jo, ASI SE TO MĚLO STÁT, tuhle větu totiž už trochu nesnáším, protože jejím výsledkem je neschopnost takhle pěkně od podlahy vyřešit ten problém.Gratuluju. Navíc jsi to pěkně od podlahy napsala..

    OdpovědětVymazat
  24. Hmm, od podlahy, to mi jde. Vyburcovat, dotáhnout, vyřešit...
    Ale věříš, že právě tohle je to, díky čemu si nakonec všechno řešíš sama? :o)
    Každá mince...
    Ty máš zas to líbání. :o)

    OdpovědětVymazat
  25. [25]
    Jaké líbání? Já chci taky!
    Radši než botky ze skládky (ale furt lepší než všechny boty nechat na skládce...)

    OdpovědětVymazat
  26. ... tak hlavně, že se našly. Chodit bosky po sněhu (a letos napadne spousta sněhu) je jen pro hodně velké drsňáky :-)

    OdpovědětVymazat
  27. Jak to víš, s tím sněhem? :o)
    Kdy má začít padat?

    OdpovědětVymazat
  28. ... si to přeju. Vloni byla zima napytel bezsněhová, tak by letos prozměnu mohla být lepší. Nevím, kdy bude padat, ale dnes už jsem měl led na předním skle.

    OdpovědětVymazat
  29. Ehm... Ptám se kvůli kování... :-)

    OdpovědětVymazat
  30. To já už před třema tejdnama. :o)
    Ale loňská varianta bezmrazová bezsněhová přišla zas oproti zasněžený romantice s dvacítkama mrazů přijšla výrazně lacinějc. :o)
    Teda, až na to kování. :-)))

    OdpovědětVymazat
  31. ta romantika s vyhrabáváním auta ze závějí tak moc být nemusí. Ale zase chybělo lyžování a draho přijdou ty skluznice podřené od šutrů ... :-)

    OdpovědětVymazat
  32. Supr! Moc me to pobavilo! jenom se tak nejak obavam, ze me brzo ceka to same:-(. Na vrasky se vykasli! mysli,ze tam nejsou. na ty je este casu dost:-)

    OdpovědětVymazat
  33. Ale jsou. Přímo rejhy erozní. Vraštím čelo a chechtám se jak rozšláplá žába. :-))

    OdpovědětVymazat
  34. Pokud vím, tak jako rozšláplá žába ses chechtala odjakživa. A retuše to podle mě nebyly. Vole. :-)

    OdpovědětVymazat
  35. No, a co po těch letech z toho zbejvá...? :-))
    Ba ne, ber to trochu jako matení nepřítele. :-))

    OdpovědětVymazat

KOMENTÁŘE UZAVŘENY

Blog bude pokračovat na http://rulisa.mzf.cz/

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.