(Optimalizováno pro černobílé monitory)

9. 11. 2007

Kolik

Zase mě něco vcucává. Něco, co jsem nechtěla. Nebo - neplánovala.

Posunuje mě to jinam, než kde jsem byla a chtěla zůstat, protože se mi tam líbí. Občas z toho mám bolení břicha, občas příliv chuti do života. Ještě nevím, co z toho nakonec převáží. A tiše doufám, že - jako zatím vždycky - se mi podaří vrátit se za čas i k tomu, co jsem zase odsunula bokem, protože do hlavy, do nastavení sebe, se mi dvě tak antagonistický věci prostě obě naráz nevejdou...

Tak trochu mi to připomíná zjednodušení, které nastalo na vysoké, jako z hadí kůže jsem se vysvlíkla z mnoha citů a pocitů a chaosu gymnaziálních let... A pak po svatbě, s těhotenstvím, s upnutím se na prvního, co byl a vždycky bude mým tělem...

I tehdy, dvakráte při obou těch změnách, jsem cosi odsunula. Natrvalo, myslela jsem tehdy. Abych se k tomu po čase zase vrátila, v odpojení od reálna. Nevím, co je čeho příčinou, jestli z přemíry reálu a jedné cesty vznikne přetlak a únik do jinam, nebo jestli to "jinam" ať chci jak chci nejde vymazat, protože ho prostě mám a nikdy se ho nezbavím, a i když ho odsunu, tiše se kumuluje, roste a tlakuje, až prorazí...

Nevím.

Ale je to tak. Takhle se to střídá.

Vážně je to o spirále. O cykličnosti.

Kolik těch cyklů mi ještě zbývá... Abych dodělala všechno to, co chci, z obou stran antagonismů...

Včera jsme hledala kancelářský sponky, v krabičce, kterou jsem před několika lety mívala jako učitelka na stolku v kabinetě. Nechala jsem ji tak, jako pokaždý nějakou krabičku s drobnostma, co se mi nastřádají, než z práce v daném místě musím odejít.

A v té krabičce - aniž tuším, jak se tam dostala - byla pohlednice. Bez adresy, jen s mým křestním jménem, předaná kdysi přímo v dárku, taková ta silná, vícevrstevný obrázek, jakoby z mozaiky složené zdání prostoru, žlutohnědý kosatce se v něm prostorově přelívají... Vždycky jsem měla ráda kosatce... - Z druhé strany zašlý papír a na něm písmo, který bych poznala mezi milionem.

"Hodně štěstí, lásky, spoustu dobrých přátel, veselou náladu a dobré profesory ti k 17. narozeninám
přeje
Zdenka"

Moc jsme si toho napsaly, v době, kdy počítače existovaly jen v sálech výpočetních technik a maximum grafiky z nich byly obrázky na děrovanej papír natištěný z křížků a nul... Psaly jsem si skoro pořád. Pod lavicí, do cancáků, v dopisech. Nikdy jí nevadilo (nebo to nedala najevo), že je pro mě až druhá. Že už na základce, kde já pro ni byla nej, jsem měla já jinou nej a Zdenku až za ní, říkala jsem tomu "Jsme parta", ale věděla jsem, že Zdenka mi je málo. A totéž na gymplu, Zdenka mi foukala žal a bol, když mě ta moje gymnaziální první a nej podrazila, shodila a odvrhla. Po matuře jsme šly každá jinam, ale Zdenka to byla, kdo se připomínal, první vždycky napsal, navrhoval setkání, abychom si nesešly z očí, z mysli, jo, ráda jsem ji měla, ráda viděla, ale tak krásně snadno se na to zvyklo, že ji mám a nemusím se o nic starat...

Když v šestatřiceti letech coby maminka dvouletýho chlapečka, na kterýho s manželem čekali deset let, umřela na rakovinu, nevěděla jsem to. Vzkaz od jejího muže ke mně dorazil až dlouho po pohřbu.

Nebyla jsem na pohřbu. Nemyslela jsem na ni, když byla nemocná, prý to trvalo jen měsíc. A vždycky znova, když na ni narazím, na její fotku, písmo, věc od ní, si znovu užasle říkám... - Ona už není... - A znovu to bolí divným zaskočením, že už se neozve, znenadání, že nepřijede, že já nepřijedu už nikdy za ní. Kdyby se ozvala, asi by mě to jen málo překvapilo, klidně a ráda bych uvěřila, že to s tím pohřbem byl omyl. Pro mě tady někde uvízla.

Nemám ji ukončenou. A nevím, jestli vůbec někdy mít budu.

Kolik těch cyklů nám ještě zbývá... Abychom dodělali všechno to, co chcem, ze všech stran našich antagonismů...

 

24 komentářů:

  1. Vůbec netuším co k tomu říct a tak neřeknu nicm, protože tohle dobře znám, myslím, že všichni tohle dobře známe, jen mnozí z nás na to nemyslí nikdy, nebo až někdy.

    OdpovědětVymazat
  2. Ru, umis moc hezky psat. Opet a opet me to prekvapuje. Jak lehce nekomu padaji myslenky na papir.

    Mam nekolik \"rozdelanych\" kamaradek. Vlastne dve. Obe jsou daleko. Tyhle dve jsou soucasti meho zivota.
    Pocit konecnosti intenzivne citim od detskych let. Vlastne s nim ziju furt.A citim jak mi mezi prsty proplouva kazdy den. Den kdy jsem neudelala, co jsem udelat mela. Moje \"rozdelane\" kamaradky chci videt az bude cas. Ktery ted nemam. A ktery si udelam. Za kazdou cenu.

    OdpovědětVymazat
  3. Osm let zpátky jsme na srazu základky drželi dvě minuty ticha za zemřelého spolužáka. Před mnoha lety se odstěhoval z města mého dětství, nikdo nevěděl přesně kam a tak logicky nikdy na žádný sraz nepřijel. Pak padla informace, že prý tragicky zahynul. Nějak jsem to nepobral. Prostě jsem ho Tvými slovy \"odmítl ukončit\". Před dalším srazem jsem na vlastní pěst zahájil pátrání. Přes telefonní operátory, berňáky a jiné úřady. Marně. Nakonec jsem našel jeho bratrance a ten mi řekl, že žije v Příbrami, telefon nemá, ale dal mi číslo mobilu. Za chvíli už jsem s ním mluvil. Přivezl jsem ho jako zmrtvýchvstalého na třídní sraz. Bylo to perfektní. Za dva roky jedeme zas...;)

    OdpovědětVymazat
  4. Dík, Teo, bylo by to krásný.

    OdpovědětVymazat
  5. Dozvěděla jsem se včera o jednom, co mě hladil po vlasech, čichal k nim a říkal, jak krásně voní. Prej už je několik měsíců v bezvědomí, prej ho v práci klepla pepka a našli ho až bůhví kdy... A dneska nad ránem, když jsem se chystala na ten hyper super důležitej pohovor, co buď určí, nebo neurčí mý další kroky, jsem se probírala výstřižkama z novin, abych vzala něco na ukázku. A vypadla tamodtud na mě jedna ilustrační fotka-plesovka, kde jsem ho fotila, tehdy ještě ruku v ruce s jeho ženou. Dívala jsem se do toho usměvavýho obličeje a mlčky na něj křičela: \"Proboha, prober se už!\" A víš ty co? Di už s těma svýma paralelala taky do háje...

    OdpovědětVymazat
  6. (...lelama, cí fix...)

    OdpovědětVymazat
  7. tak se z toho poserem čico????!!!! Dyt tohle vsechno bude porad casteji. A posleze furt.

    Muzeme se ptat proc odchazi nekdo predcasne? VYcist mu to vlastni sebelitosti? Proc to udelal! ma vubec na to pravo? Nechat se nekde prastit mrtvici. Jen tak.
    eeeehm, tisickrat omlete tema v moji hlave. Milionkrat. Nekonecno.

    Zacnu opet cvicit a behat. A zrat zrni.

    OdpovědětVymazat
  8. Radko, netřeba to brát tak přetaženě. Myslím že jsme nic nikomu nevyčítaly, ani se pitomě neptaly proč.
    Protože ve tvé hlavě je to tisíckrát omletý téma, tak my už se ho nesmíme dotknout? :-)
    Čti si. A my si budem myslet, na co se nám zachce. Bez strachu, že bysme se z toho posraly. :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Smutný..a pro stále bolavý..

    OdpovědětVymazat
  10. Víte on si člověk říká co všechno udělat mohl nebo měl a když už to pak nejde, vyčítá si, že to nebo ono neudělal, nebo, že toho bylo málo.
    Já měla kamarádku Ivánku (byla jedna z těch dvou nejlepších), možná jste vloni někdo postřehli ve zprávách jak ji zastřelili v Ostravě kvli těm akciím nějakých Technických služeb. No, my se vídaly běžně, pravidelně,občas, pořád jsme o sobě věděly a najednou není a přesto, že jsme si nikdy nic \"nedlužily\", taky to nemám ukončené. Byla jsem na pohřbu, ale ona jakoby tam nebyla, prostě tam nebyla....
    Už přes rok pořád čekám, kdy mi to dojde a kdy ji konečně obrečím a ono pořád nic.

    OdpovědětVymazat
  11. omluva, chtela jsem do toho vnest trochu humorneho prvku :o)))

    Jakoze čeeeče, nic nemuže byt tak hrozne aby to nemohlo byt jeste horši :o) Nebo na posraneho hajzl spadne.

    OdpovědětVymazat
  12. Jinak to nebylo na Akterku, byl to takovy ten motivacni povzdech. Vzhuru do zivota, jdem tam zas.
    TAkhle se vzdycky povzbuzuju ja :o)

    OdpovědětVymazat
  13. Jj. Všem.
    A Radko - dík za pochopení.
    Ono, způsob, jakým člověk povzbuzuje sám sebe (a neříkám, že já sebe nějak jinak), často vůči druhejm jakosi... nevyzní... :-)

    OdpovědětVymazat
  14. Ja vim Ru. Je mi to lito. Nechci desit. A to myslim fakt vazne :o) Hlavne o ty odpovednosti za vlastni zdravi. To myslim smrtelne vazne. Ale uz mlcim :o)

    OdpovědětVymazat
  15. Ono je tezko mlcet kdyz tady nikdo neni a ja jsem tak hrozne morbidni. Ale porad mlcim.

    OdpovědětVymazat
  16. :-)))
    Mladík dorazil pozdě domů, sem musela učinit výchovný pohovor a pak večeři, teda aspoň namazat, jeho jsem nezmazala. :-)
    A te´d dumám, zdali namazat sebe. :-)

    OdpovědětVymazat
  17. Ja mam v sobe pivo a brzy nastoupi flasa vina. A zitra budu namazana jak zakon kaze. Budu to provadet organizovane.

    OdpovědětVymazat
  18. No, chci ještě dělat na fotkách, tak se opiju až kolem půlnoci. Ale mám doma jen víno, krom pečivovýho rumu, a rozbila jsem si poslední \"provozní\" vinnou skleničku. Do \"svátečních\" se mi nechce, ty broušený nemám ráda, nelíbí se mi, a flétničky sou vratký. Z duritky pít víno nebudu. Ale někde ve špajzu... když jsem odcházela z poslední práce, tak jsem přeci dostala...
    Du hledat. Střízlivá nevostanu

    OdpovědětVymazat
  19. Achjo. Mně se hezké dny před chvílí přehouply do smutku (podnět byl silný, ale téma stále mé omleté: Můj táta už nechodí.), snad to zase obrátím - teď nemá smysl se v tom motat.
    A vidím, že tady je na stole závažné téma. Tak je to hezky ve shodě se mnou.
    ¨
    Jen nevím, jestli si cucnout alkoholu, nebo ho naopak vynechat, protože takoová smutná opice, to je běs.

    OdpovědětVymazat
  20. No jo...
    Tak jen cucnout. Maličko.

    OdpovědětVymazat
  21. Ahoj, hm...jedna oční sprcha po přečtení článku, druhá po komentech..tak radši nic dalšího na bulení ;)

    OdpovědětVymazat
  22. [21] Ahoj Anino, kdy uděláme zase virtuální mejdan? Mě už to bulení přešlo.
    A hrozně mi na něm vadí, že ještě půl následujícího dne mám napuchlá oka.

    OdpovědětVymazat
  23. Ru, jinak tomu článku moc dobře rozumím...ale nějak to na mě lehlo a tak jsem radši moc nepřemýšlela...

    Líšo, virtuální mejdan, to já klidně. Vyber místo konání, čas a jdem na to. Nebo si tě tu někde najdu a zajdu, ale na hrobech ne, jo :)))

    OdpovědětVymazat
  24. Liško a na oka studený, nebo studený pytlíky od čaje ;)
    A nebo nic, tak budeš ubulená , no a co...:)

    OdpovědětVymazat

KOMENTÁŘE UZAVŘENY

Blog bude pokračovat na http://rulisa.mzf.cz/

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.