(Optimalizováno pro černobílé monitory)

22. 8. 2007

Civilizace

...bez identifikace

Překlad: Vy, kdož čtete alternativní texty u obrázků, těm dnešním za mák nevěřte. Protože po několika opravách (názorů na vlastní fotky) a přeukládáváních (fotek pod jinými názvy) může být cosi mnou označené jako Vieste klidně Peschici a naopak nebo něco úplně jinýho, třeba Rodi, Mattinata, nebo jakákoli jiná italská Horní Dolní.

Prostě jsem se v tom ztratila a už se asi nenajdu. Ale je mi to fuk.

(Příště si zkusím správně nastavit datum a čas na foťáku.)

 

Italská civilizace se od české liší hlavně tím, že je skoro všude. Itálie je přelidněná. Přeobytněná. Hranice mezi vesnicema jsou zoufale často jen na cedulích, jinak je to prostě barák vedle baráku, oddělený od sebe jen větším či menším sadem nebo vinicí. Když vynechám tamní bukový unikát Foresta Umbra a přilehlé gargánské piniové lesy, tak najít kus země, kterej by nepatřil k nějakýmu baráku a na kterej by nebylo ze žádnýho okna žádnýho baráku vidět - nelze. Země zaplácaná lidskýma sídlama. A každý rozplácnutý doširoka jak kravský lej...

No, tak nějakej romantičtější příměr. Mě nenapadá.

Země po celým povrchu zaplácaná lejnama po největším stádu krav na světě.

Ježíš... Nic proti Italům...

Navíc, soudě dle stavu okolí jejich kulturních památek, městských a přímořských zákoutí a veškeré státem chráněné neobytné přírody, patřilo by jim přirovnání k trochu jinýmu druhu domácího zvířete.

Na dohled italské civilizaci zapomeňte na romantiku. Na milování v stínu omamně vonících parkových keřů i na romantické polibky za osamělými balvany na pláži. V parku byste si museli pro ulehnutí na pažitě odhrnout asi tak půl popelářskýho auta pet flašek, kelímků, papírů a plechovek od piva, zpoza osamělého balvanu vás rychle vyžene smrad dobře rozleželé moči.

Z tohoto hlediska i docela chápu třeba způsob úpravy téhle stavební památky:

 

civilizace - maják 1

 

 

civilizace - maják 2

 

Aneb, pět schodů ke zdi. Všechny vchody pečlivě zality betonem.

Jen okna nechali.

 

civilizace - maják 3

 

Hodně zajímavá architektonická záležitost objevena na předměstí Peschici. (Myslím.) I ta odráží zálibu Italů v zazdívání. Tentokrát ale trochu jinak.

 

Zatímco život pozemský mají Italové rozprostřený doširoka, bytí posmrtné je na patra.

 

 

civilizace - hřbitov

 

Co činžák, to jedna rodina. Každý člen ve svým poschodí.

A když se nejstarší obyvatel už hodně rozpadne, shrnou ho na stranu, zazdí na úzko a může vedle něj další.

Občas se jim trochu propadaj stropy. Ale co, ono tam zas tak často neprší, aby jim kdovíjak zatejkalo.

A nemusej okopávat záhonky u hrobů.

 

Tak to Peschici. (Myslím.)

civilizace - ulice 1

 

civilizace - Peschici

 

Civilizace - zámky

K tomuhle zábradlí prý chodí milenci, co to spolu myslí vážně. A vzájemnou věrnost na celej život si potvrzují zámkem, společně zamčeným navěky. Protože klíč pak hodí do moře.

Řešila Liška, jak to řešej, když se pak rozvedou. Jestli je součástí rozvodového řízení společná cesta sem a společný odřezání zámku pilkou na železo...

Hezkej symbol.

 

Vieste. (Myslím.)

civilizace - Vieste

V tom palmovým parčíku Liška malovala, zatímco my s Žirafkou okukovaly stánky se zmrzlinou.

U nás jsou parčíky lipové, tam palmové. Ach jo. Ty jo. Já tam chci zpátky...

 

civilizace - Vieste - dům

Pizza přes ulici.

Teda, pizza byla tam, odkud jsem to fotila. Páč jsem měla svou pizzu snědenou první a čekala jsem, až mi Žirafka nechá opečenej suchej kraj.

 

 

civilizace - Vieste - těstoviny

Pásta... Těstoviny. Mušle, vřetena, kolínka, trubky... Ale byl to moc sympatickej obchůdek. Odtud přivezla Žirafka poděkování za... - tramtadatá, ona ví. :-)

 

Směr tržnice. Pro změnu já vybírám nějakej dárek... Mělo to tu výhodu, že na takovém trhu vám dají většinou žďabek téměř čehokoli ochutnat. Abyste věděli, že nekupujete zajíce v pytli a že právě oni to mají nejlepší a vůbec.

Žďabek...

Než jsem zjistila, na kterým stánku mají nejlepší Lemoncello, byla jsem tak trochu jako brouček. To byste nevěřili, jak je na takovým trhu s domácími pálenkami veselo... :o)

 

Cestou zpátky po druhé straně ulice.

"Jéé, malý rulisky!" huláká nadšeně Liška. "A flušou!"

 

civilizace - Vieste - mušle 1

Byly živý, přiutopený-přiudušený v troše vody a flusaly. Tu vodu. Obloukem, do různých směrů a v nepravidelných intervalech, takže nebylo radno státi příliš blízko.

Žirafka má flus nafocen. Já to vzdala asi po třistapětašedesátým pokusu.

 

 

civilizace - Vieste 2

Možná taky Vieste. Možná něco jinýho, protože to bylo už další den.

 

Ale tohle dál už je určitě Monte di St. Angelo.

civilizace - ulice 2

Kousek od téhle ulice jsme parkovaly. A ty paní na těch židlích natahovaly ruku a chtěly peníze za fotografování.

Ale ze židlí se nezvedly, tak bylo snadno před nimi prchnouti.

 

Večerní světlo měkne a ubývá. Holčička posmutněle kouká na ruch na ulici.

Civilzace - Monte di St. Angelo - dítě 1

Asi kouká často. Na turisty dole. A vidí dobře. Sotva jsem udělala jednu fotku, zamávala mi.

 

Civilzace - Monte di St. Angelo - dítě 2

Pak už jsme si jen mávaly.

 

Monte di St. Angelo je silně nábožensky zaměřené městečko. Poutní. Připadla jsem si tam, asi jako když jsem jednou byla na Svatým kopečku u Olomouce. Samej stánek s křížkama, madonama a papežem.

A představte si, co jsme tam uprostřed našly! Doopravdický prací bavlněný plíny!

 

Civilzace - Monte di St. Angelo 3

 

Ale jinak to tam bylo středověce jihoevropský, kámen a hradby...

 

Civilzace - Monte di St. Angelo 1

 

 

Civilzace - Monte di St. Angelo 4

 

 

Civilzace - Monte di St. Angelo 5

 

Tady někde došla Žirafce baterka ve foťáku.

"Vyfoť mi to!"

 

Civilzace - Monte di St. Angelo 6

 

Tohle jsem viděla už i bez říkání.

Civilzace - Monte di St. Angelo 7

 

 

I to další. Akorát že tam byl takovej škaredej tlustej pán, co se tak divně vykymácel ze dveří...

Jsem prchla opět, nemajíc odvahy zkusit ještě ulovit záběr bez dotyku dveří s okrajem fotky. Nějak jsem měla pocit, že by se mohl chtít dotknout ten pán mě.

 

Civilzace - Monte di St. Angelo 8

 

Rozsvěcující se lampy, odcházející světlo. I baterky ve foťáku mým.

Civilzace - Monte di St. Angelo 9

 

Ještě poslední pohled...

Civilzace - Monte di St. Angelo 10

 

A foťák šel ten den spát jako první.

43 komentářů:

  1. Jo!
    Hurá, Mt St Angelo v noci se ti povedlo!!!

    Máš to podle mě dobře - co jsou Pešky, jsou Pešky, co je Vyjezte, je Vyjezte a Archanděl Michael je Archanděl Michael.

    A ta úvaha o hřbitově italském! :))

    OdpovědětVymazat
  2. Me se libi balkonek pod plinama a chtel bych si stoupnout primo na nej :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ajo! Ten balkonek láká k zaplnění vlastním tělem.

    OdpovědětVymazat
  4. Teď jsem si představila Rojovo tělo ve tvaru balkónku...

    OdpovědětVymazat
  5. Asi byste mi s tim musely pomoct. Vic tel vic zaplni!

    OdpovědětVymazat
  6. Hmm hmm, furt to okukuju... Jen aby se to neutrhlo... :-(

    A kolik bys nás tam k tomu zaplnění ještě potřeboval?

    Že bych si udělala představu o Rojově těle...

    OdpovědětVymazat
  7. Ruliso,božsky sladce se s Tebou cestuje...

    OdpovědětVymazat
  8. meli jste to primo bozsky dobrodruzne! to koukam

    OdpovědětVymazat
  9. [6] Vy mi stacite! nechci se o vas s nikym delit :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Myslela jsme zaplnění balkónku! :-)))

    Radko, Mirko, hezky jste se shodly. :-)
    Radko, taky vítám z dovolený!

    OdpovědětVymazat
  11. Jakto s nikym! S námi. Blbý je, že ten balkon se nachází tisíc kilometrů odtud. Jak na to vyzrojeme? (- chci říct \"vyzrajeme\")

    OdpovědětVymazat
  12. Tak, a teď Roj navrhne těééla na těééla společně jít poměřit všechny balkónky v Česku, jestli nenajdem nějakej podobnej akorátní. :-))

    OdpovědětVymazat
  13. Myslíš že jde o rozměry? (tedy balkónu!!!)
    Já bych spíš ocenila ty vyhlídky... a pleny tam mít nemusím.

    OdpovědětVymazat
  14. Ani nevíš, jak su ráda, že já už taky ne! :-)))
    Jo jo, romantická představa muže, jenž mě unáší tisíc (i víc!) kilometrů na balkón... (Jak se dělá zasněně doblbazírající smajlík?)

    OdpovědětVymazat
  15. Roji, když romantika tak nejdřív pod balkón...Na balkón až pak :))

    OdpovědětVymazat
  16. [16]
    Próóč? Romantika nemůže mít žádný pořadník, ne? :)

    OdpovědětVymazat
  17. Li3ško, to nebylo bráno jako pořadník, ale pořádník dle klasika :))

    OdpovědětVymazat
  18. No, fakt je, že romantika dle pořadníku i pořádníka je pořádná nuda. :-)

    OdpovědětVymazat
  19. Jo, romantika se nepořádá ani podle pořadníku, ani podle pořádníku, někdy ani pořádně...a tak to nemusí být pořádná romantika, ale spíš ta nuda... Někdy zase může být pěkně nepořádná romantika a navíc úplně neuspořádaná a to nemusí být nuda :))

    OdpovědětVymazat
  20. Tak jo :-)zkusíme vsechny balkony :-)
    Zamlouvam si misto uprostred :-)

    OdpovědětVymazat
  21. Anino, zauzlovalas to pěkně. :-)
    Ale beztak si stojím na svým.
    Romantika podle toho, že by nějak měla bejt, podle návodu, ať je sebeopěvovanější a sebeuctívanější, je (pro mě) nuda. Dobrá tak leda pro parodii. :o)

    Doopravdická romantika je neznámo, nejistota, nenadálo, tajemno, objevno, případně až průšvihno, atd., prostě nestandartno v roztodivných podobách. :-)

    Leč v těch standartních - obávám se, že recitaci pod balkónem bych měla akorát tak za humorný námět pro blognutí na Škebli a u večeře při svíčkách bych přemýšlela, jestli při takových obezličkách sváditele by nebylo rozumnější si ty svíčky místo zbytečnýho pálení pošetřit na nějaký jiný použití. :-))

    OdpovědětVymazat
  22. Ruli, tys uz OPRAVDU zazila zpev pod balkonem? Neverim.


    (ja totiz zatim netusim, kde mas balkon) :-)

    OdpovědětVymazat
  23. A asi vůbec nejvíc - romantiku prostě nejde \"pořádat\". Romantika se buď nějak během akce vyvrbí, nebo nevyvrbí. (Obvykle páč chybí ta společná akce.) Jakýkoli snahy o její pořádání vyzní vždycky spolehlivě umělohmotně. :o))
    A pro mě jsou spíš znakem, že ten snaživě pořádající dotyčnej ve skutečnosti žádné moc romantiky - a akce - není schopen. :o)))

    OdpovědětVymazat
  24. Kudlááá, Roji, ty eště nespíš? Jo, ty hlídáš balkón... :-))

    A víš, že jsem zpěv pod balkónem zažila? A ne jednou. Eště svýho času v Brně. To když občas táhli opilci z Perly nebo Bajkalu domů...
    Teď už bohužel balkón nemám.
    Jen ty táhnoucí opilce občas.
    Ale kdyby o to moc frčelo, tak místo balkónu najdem za vsí u lesa nějakej vhodnej posed, jo? :-))

    OdpovědětVymazat
  25. Juuu, ty vis, co je posed :-)))
    jasne ze jo ;-)

    OdpovědětVymazat
  26. Ru, ad 21,24 - jo pěkně jsem to zašmodrchala, až tak, že z toho zřejmě vyznělo, že uuznvám, nebo beru jen romantiku pořádanou, plánovanou. Tak to opravdu ne. To, co je pro tebe, jak popisuješ, romantika já už beru spíš tak něco jako dobrodružství...s nevěděním co bude, až s nebezpečnem, průšvihem :)To mám taky ráda.
    Ale zažila jsem romantiku i předem tak nějak připravovanou i tu nečekanou. V obou případech to buď vyšlo, nebo taky nevyšlo. Nemyslím si, že kdo tu romantiku předem nějak aranžuje musí být nutně ten, kdo jí není schopen, že musí být umělohmotná... i když i tak se stává...:)

    OdpovědětVymazat
  27. Ani, možná je to tím, že když někdo tu romantiku pořádá, má to už nějakej účel. A to mi vadí.

    OdpovědětVymazat
  28. říkejte si co chcete, ale ten balkón je stejně nejlepší :)

    OdpovědětVymazat
  29. Jo, Jirko a mně se líbí i ten, co je tam ta holčička...

    OdpovědětVymazat
  30. 31: :-)))Ba ne - tady to tipuju na opačnou \"úchylku\"... Prdón. :-)

    OdpovědětVymazat
  31. ...a na tom druhým balkóně, tom s mávající holčičkou, je jasně vidět, jak v tomhle věku ještě peče na nějaké rozdíly mezi národnostma a mává \"ostošest\" a s přirozeným výrazem...

    OdpovědětVymazat
  32. romantika je pro me cervene slunce norici se do trpytive vody, polehavajici ci posedavajici lide kazdy ve stavu a poloze jaka mu vyhovuje. Nkdo oblecen nekdo nahy, nekdo se liba, nekdo lezi a nekdo kleci. Vsechno spojene okamihem krasy. Tpytivym leskem. Nadherou. Kazdy sam zasebe a presto vsichny zaliti trpytem more. Nad skalami terasa a jemne bubnovani mysticke hudby. Je tma. Polehavajici postavy se shlukuji k nocnimu bdeni, nebo se pomalu odchazeji do tmy. Clovek touzi zustat. Vstavat a usinat zde. Byt zde naporat. Vnorit se do mystiky mista.

    OdpovědětVymazat
  33. No, tak to mám tu romantiku asi nějakou šiblou. :o)

    OdpovědětVymazat
  34. Tohle, co popisuješ, je pro mě spíš kýč nebo oblbovátko.
    Omlouvám se. :o)

    OdpovědětVymazat
  35. kdybych nebyla tim co jsem, tak bych chtela byt hippie. starnouci a odkvetlou hipie na Ibize. chtela bych byt jako oni. plynout, splyvat s nadherou a nerusit ji.

    To je krasny sen. Sny se sni. Neplni se.

    OdpovědětVymazat
  36. jo presne :o))) Jsem uplne oblba. Zblba. Byla a jsem unesena. Uplne, uplne, silene. Fotky budou :o))))) Ale az se k nim dostanu :o)

    OdpovědětVymazat
  37. Jinak Ru, znas me. Ona me zase ta realita pekne vyformuje do snesitelneho stavu.

    OdpovědětVymazat
  38. ad 31 - Líšo, kdepak, to nebude pedofilie...ta už by se dávno projevila, dost let jsem pracocala u dětí, ale nevyhodili mě :))

    OdpovědětVymazat
  39. ad 32 - Aktérko prdón, pokud to tipuješ na opačnou úchylku, pak to vypadá na gerontofilii, ale i tam jsem dost dlouho dělala a nic se neprojevilo...A jinak úchlek já m,ám určitě dost a třeba o nich ani nevím, ostatně jako každý. Mám i ráda svoje úchylky, jdou se mnou věrně životem a patřej ke mně :))

    OdpovědětVymazat
  40. Pro mne je romantikatrpytiva kapka rosy.
    Obtezkana vlastni vahou, vyda se na cestu nize k matce Zemi. Pomalinku putujic, zanechava za sebou mokrou lesklou cesticku, jak stribrne vlakno.
    Na sve pouti se mnohokrat jakoby pozastavi, aby pak s novou silou vahave vyrazila vpred.
    Predhani se se svymi sestrickami.
    Ktera bude prvni?
    Ktera dosahne cile?

    Ktera se vitezne vpije do zeleneho koberce s napisem \"Pilsner urquel\"?

    OdpovědětVymazat
  41. Chachá, zrovna včera večer jsem si dala romantiku čtyřikrát. Dvanáctku.

    OdpovědětVymazat

KOMENTÁŘE UZAVŘENY

Blog bude pokračovat na http://rulisa.mzf.cz/

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.