(Optimalizováno pro černobílé monitory)

23. 2. 2006

Ovocentrismus

Nesouvisí s pomeranči.

Od rána v pohotovosti, rychle jsem vstávala, nadprůměrně rychle se i probudila. Dopoledne spousta vyřizování ve městě, pohotová a bezchybná koordinace s potřebami vyřizování sousedky-kamarádky, co jela se mnou. Rychle se pohybuju, rychle myslím, rychle nacházím slova...

- A odpoledne najednou rána palicí do hlavy. Mrtvo. Volám na maštal, jestli je nutný jít jezdit. Není. Koně jsou ve výběhu. Padám do postele.

Hodina a půl totálního kolapsu bez usnutí, ale s pocitem, že nezvednu ani oční víčko, natož ruku. Hlasy dětí a televize odkudsi ze záhrobí jiné dimenze. Není to jen proto, že jsem zas šla spát víc ráno, než v noci.

Cítím to. Skoro vždycky to takhle cítím, i když píšou, že je to spíš výjimečně. To zahřívání se až pálení. Jeden měsíc na jedné straně, druhý měsíc na druhé. Začíná to s kulminací fáze aktivity a neskutečného návalu energie, kulminuje při zlomu do mrtva. Do bodnutí žhavým drátem. Pak už jen odeznívá. Celé to netrvá víc než pár hodin. Následkem bývá divná směsice úlevné euforie a smutku.

Tenhle měsíc vpravo. Tam to bývá citelnější. Ležím a naslouchám tomu, nedotknutě osahávám, jak si to tam maličko stranou toho nejcentrálnějšího nitra bobtná a chystá se prasknout, vystřelit ven. Na cestu, kterou nedojde. Nemá šanci dojít. Je slepá. Jenže ono to neví. Další z x set pevně naprogramovaných pokusů těla o tvorbu svého pokračování. Neuskutečněné dítě. Nedoplněné do sebe sama. Zahyne tam někde uvnitř, na samotu, na prázdno, na zklamání.

No, co si budem namlouvat, zklamání je dnes už jen a pouze na jeho straně...

Představuju si to, mockrát jsem si to už představovala, podle obrázků a schémat, podle elektronových záběrů a naučných výkladů. Podle toho pálení. Představuju si, cítím to, jak ten růstem napěchovaný váček praská a to cosi se i s trochou zárodečné tekutiny pod tlakem vyloupne ven. Zpod slupky měkké zárodečné hmoty, hrbolaté jeho různě nedovyvinutými sourozenci, trpělivě čekajícími, až (či jestli vůbec, protože většině se to nepodaří stihnout) na ně přijde řada s dozráváním.

Jo, je to vlastně jako malý porod. Miniaturní, mikrokosmický. Možná nácvik na ten skutečný, informace o budoucím průběhu... Možná symbolická připomínka. Žena jako soustava prvků, založených na a za účelem pukání a vylupování ze sebe sama...

Každý měsíc něco ve mně puká. Symbolicky. Abych nezapomněla.


--------------------------------


P.S. Vždycky, když v kuchyni rozklepávám vejce, vzpomenu si a zas a znova žasnu, že žloutek je vlastně jedna jediná buňka. Největší na světě.


59 komentářů:

  1. Nikdy před druhým dítětem jsem to nevnímala. Nepoznala, nevěděla - anebo jenom malinko. Po druhém tak, že jsem každý měsíc několik dní chodila ráno zalomená v pase a cítila, jak roste, praská, kousíček cestuje a narazí, rozbije si nos a zaniká v temnotách, snězeno tělem, které je stvořilo. Břicho bolelo na dotek několik dní. Proč až teď? Proč nikdy dřív? Proč až po tom, co mu postavili do cesty zeď? Jako by tím dostalo tělo nějaký impuls bránit se. Bránilo se tak, že vytvářelo mnohem častěji než dřív. Jím znovu ty maličké pilulky, i když je pro jejich hlavní účinek nepotřebuji.

    OdpovědětVymazat
  2. Mě pilulky rozkládaly a trávily zaživa a tělo se bránilo daleko víc. :-)
    Ale máš pravdu. až po druhým dítěti je to takhle výrazný.

    OdpovědětVymazat
  3. nevěděl jsem, že ... tak moc silné
    když píšou "výjimečně", znamená to "na devadesát procent"

    OdpovědětVymazat
  4. Kdesi jsem četla, že kdyby muži měli menstruovat, vymohli by si každý měsíc sedm dní placené dovolené:-)

    OdpovědětVymazat
  5. Bahanka: Ale tohle není o menstruaci. :-)

    OdpovědětVymazat
  6. ja ovulaci pocituji velice optimisticky a prijemne. Krasne vonim sama sobe :o) Ajsem si moc prijemna Nikdy jsem ty pocity o kterych pises nemela.

    OdpovědětVymazat
  7. Optimistická, příjemná (i sama sobě), vyrovnaně silná a vůbec nej nej si připadám tím víc, jak to roste. V okamžiku toho prasknutí je to něco jako zachvění při zlomu. :-) Ta smutná euforie je chvilku, pak se to zas ustálí na pozvolným, pomaloučkým poklesu.

    OdpovědětVymazat
  8. Tak to mne ale nenapadlo. Já nic necítím. Kdybych nenahlédla do kalendáře, nevím kdy to je.

    OdpovědětVymazat
  9. Bahanka: Většina ženských to (aspoň co jsem četla i co vím od některých) neucítí.

    OdpovědětVymazat
  10. Mně bylo tak, jako by ve mně ty vyjíčka zůstávaly a hromadily se tam někde uvnitř, což je nesmysl. Ale přesně tak jsem se cítila. Týden bolesti a pak to vždycky přešlo.

    OdpovědětVymazat
  11. Týden je strašně moc. Netrpíš na cysty nebo na nějaký zvazivovatění vaječníků (té blány na povrchu)? Nejdýl to cítívám tak dva dny, a to ještě když jsem po nějakým prostydnutí nebo tak.

    OdpovědětVymazat
  12. rada bych neco napsala ale vubec nevim co. Povidani o vajecnicich a cystach na nich me jaksi neberou. Snazim se funkce meho tela videt pozitivne a vlastne dekuju telu, ze mi verne a dobre slouzi. Rozpatlavani jeho detailu ci nedostatku muze treba muje telo zarmoutit a ono pak bude smutne :o)
    Ignoruju i menzes, vlastne nikdy nevim kdy prijde, akorat citim dle neklidu ze to bude behem dvou dnu. Ale nijak me to neobtezuje, delam ze neni :o)

    OdpovědětVymazat
  13. Radku, chápu, a taky nejsem čtenář ani spolutvůrce podobných debat. Ale pokud o tom IO začala, napadla mě odpověď.
    Člíneček nebyl o zdravotních problémech, tos snad pochopila. :-)
    Jinak kdyby viděl doktor můj "menstruační kalendář", asi by to s ním švihlo, páč mi to pokaždý klade na srdce, jak bych měla... A ono zase nic, jeden záznam, pak půl roku zapomenuto, na prohlídce na dotaz sestřičky pracně lovím z paměti, jestli jsem to dostala, když jsme byli na těchhle závodech, nebo až na těch o tejden dřív... A pak obvykle střelím nějaký datum od oka. :-)

    OdpovědětVymazat
  14. A omlouvám se za překlepy. :-)

    OdpovědětVymazat
  15. A ještě jedno P.S.:
    Protože mám talent a takt "zvrhávat" debaty svých kolegů takřka pravidelně, nebudu ani u sebe moderovat. O čem kdo začne, o tom s ním budu mluvit. Tak jako naživo, koneckonců. Bez ohledu na to, že jsem si při psaní třeba představovala vyznění článku pro diskusi nějak úplně jinak. :-)

    OdpovědětVymazat
  16. No téda, to je něco, úplná magie! Napadá mě, že u těch, co to takhle cítí, by to zlepšovalo nespolehlivou metodu antikoncepce plodné - neplodné dny, ale možná je to tak nespolehlivá metoda, že je to jedno. Netušila jsem, že to může být takhle zřetelný, co se tam děje. Snažila jsem se přijít na to, kdy mám ovulaci, ale bezúspěšně. Jenom teda ze zájmu, ne kvůli početí či nepočetí :-)

    OdpovědětVymazat
  17. Jana:
    Jo, jeden čas jsem se i na tohle docela úspěšně spolíhala, jsou i jiný "příznaky" podle kterých se to dá poznat. Ale měla jsem nervy v kýblu, páč spolehni se, že do toho nevleze nějakej ten mimořádněj výkyv... :-)

    OdpovědětVymazat
  18. Ruliso: je to suma fuk :o) Jaksi me tema pukani vajecniku nerajcuje.
    Ale zajimave je tema plodnych a neplodnych dni. To jsem teda nikdy nemohla pochopit jak muze nekdo doporucovat ochranu dle dle plodnych a neplodnych dni. Kdyz pominu, ze jsem otehotnela v 5. den menzesu (coz by mel byt nelpodny den) tak mi to prijde jako zvrhly masochismus. zrovna kdyz ma zena chut tak nesmi a kdyz chut nema tak muze.

    OdpovědětVymazat
  19. No, my to dělali tak, že v neplodný dny bez pastičky na dětičky, v plodný s pastičkou. :-)

    OdpovědětVymazat
  20. jiste :o) ja jsem jedno dite zplodila jako neplodna (menzes) a druhe kdyz se pasticka natrhla.

    OdpovědětVymazat
  21. Z druhého důvodu jsem třikráte mastila pro Postinor. :-)

    OdpovědětVymazat
  22. je zvlastni ze me neco takoveho vubec nenapadlo. Asi jsem podvedome "nestesti" privolala.

    OdpovědětVymazat
  23. Fakt jsem nechtěla, aby se to zvrhlo na babský choroby :))) Vedle v dědině, odkud pocházím, byl jeden tatik věřící rodiny. Zavrhoval antikoncepci v jakékoliv podobě a sám svým dcerám a snachám hlídal plodný a neplodný dny :)) Vnoučat měl nemálo...

    OdpovědětVymazat
  24. IO:
    A nepochybně věřil, že na vině není chyba v jeho hlídání, ale že je to boží vůle. :-)
    (Babský choroby - já jsem holt chytlavá, ať se kam hovor stáčí, kam chce, či ať si to jen myslím - a co, dyk je to fuk. :-) Mě to pukání jako jev na rozdíl od Radky prostě fascinuje, nemůžu si pomoct. :-)))

    OdpovědětVymazat
  25. Moje oblíbené P.S.:
    Taky se tady debata mohla začít ubírat směrem "smažená vajíčka... :-)))

    OdpovědětVymazat
  26. Smažená vajíčka na kapotě auta, ošetřeného speciálním přípravkem? 8^)

    OdpovědětVymazat
  27. Já to tušila! Já to tušila, že na tohle se ozve nějakej chlap! :-)))
    /I když na to vajíčko u tebe jsem zrovna nevzpomněla, přiznávám. :-)/
    Ze srdce díky, Jirko*, už to chtělo... Třebas i na kapotě... ;-)

    OdpovědětVymazat
  28. Jirka*: tahle reklama je moc okatá!!! :-)

    Rulisa a ostatní ženy: Já ještě žádný fakt narozený dítě neměla, ale takhle už jsem jich pocítila spousty. Jen jsem zezačátku nevěděla, že jsou to ony a myslela si, že na mě šahá sama Smrt, nikoliv Život... :-)

    OdpovědětVymazat
  29. Dee:
    Ono je to skoro totéž, v jednom druhý. :-)

    OdpovědětVymazat
  30. Asi. Ale já to tak nějak čím dál víc považuju spíš za ten Život, byť skončenej ještě předtím, než začal... :-)

    OdpovědětVymazat
  31. Asi. Asi proto mě to tak bere, že je to takový... živý... samo o sobě...

    OdpovědětVymazat
  32. Černá magie Matky přírody, nic víc... :-) Pěkně s náma vymetá, potvora jedna...

    OdpovědětVymazat
  33. Jo.
    Ale je to jedna z věcí, kvůli kterým si myslím, že toho chlapi nemůžou hodně dopochopit. Když v nich nikde neběží tenhle sinusoidní samočinnej proces, kterej by takhle cítili, jako jeho "nosiče". Občas opojený z té mimořádnosti takovýho daru nahlídnutí někam "jinam", občas bezmocně přihlížející, čehože (parazita, nebo řídící jednotky? :-) jsou to nástrojem... obalem... :-)
    To je... ženský jsou sinusoidní, chlapi lineární. Nebo kontinuální? :-) Pak se maj nějak sjednotit, ach jo...
    ...Jsem si zas dala pivo, ach jo...

    OdpovědětVymazat
  34. Dee Dee [28] - mám rád okatý!...8^)
    jinak - před takovými tématy strkám hlavu do písku, jsem zjistil. Jako hodně chlapů...

    OdpovědětVymazat
  35. napsal jsem bez čtení č.33

    OdpovědětVymazat
  36. Takže když si přečteš (nebo jestli sis přečet) 34, tak zjistíš, že se nemá cenu tím trápit, že jste (chlapi) omluveni. :-) Jsou věci, který se ani od bílých princů nepožadují. :-)

    OdpovědětVymazat
  37. Ruliso (36), netrápím se, ale bojím se, že začnu všechna nepříjemná témata takhle řešit. Okolní svět tomu napomáhá, i když se považuji za psychicky odolného jedince...

    OdpovědětVymazat
  38. Jirka*: Nezačneš, neboj se, Všudybýlku-bílku... :-)

    OdpovědětVymazat
  39. Ja wohl, já už začala... Některým článkům na blozích se vyhýbám jak čert kříži... :-( Asi jsem pouhý žloutek, nikoliv všudy... .-)

    OdpovědětVymazat
  40. Z této debaty uhnu, protože se téma stáčí k tomu, co chci napsat k sobě. Nenechám si "ukrást téma" od někoho, kdo to napíše líp, než já...8^)

    OdpovědětVymazat
  41. Mlčím... a - těším se. :-)

    OdpovědětVymazat
  42. Díky za rozhovor, dnes jsem nestihl Večerníčka, díky za náhradu, už mohu jít...brou, zdej se sne...8^)

    OdpovědětVymazat
  43. radka(6): myslíš, že při ovulaci voníš jenom sobě? :-)

    taky mě už kdysi napadlo (nebo četl?), jestli ta chlapská melancholická chvíle (jak jsem o ní nedávno psal) nemůže být smutek za ty spousty, co jdou na smrt - i když jsou úspěšní, ujme se jen jedna ... šmarjá, doufám, že jsem Jirkovi* netrefil téma :-)

    OdpovědětVymazat
  44. samá voda....tedy...alejo...samá voda! 8^)

    OdpovědětVymazat
  45. Fousek:
    Reakce na výdej... Jsou i tací, co ten pocit nemají rádi do té míry, že kvůli tomu i mění životní styl a vyhýbají se sexu. Nebo aspoň jeho "dokončení". :-)
    Že by mužské "pukání"?
    Možná jo...

    OdpovědětVymazat
  46. ...a potom se ale může dostavit pocit, že se to zkazí, srazí, zleniví... 8^)

    OdpovědětVymazat
  47. teda, vyhýbat se kvůli tomu sexu - to jsem ještě neslyšel - asi mi na těch mrtvolkách zas tolik nezáleží :-)

    a některým tato drobná masová vražda nestačí ... takový Nero ... :-)

    OdpovědětVymazat
  48. Jirka*:
    Ale zůstane to jejich, nepřicházejí tím o sílu, nenastává náseldná "slabost" a otupění. :-)

    Fousek: Poznala jsem osobně. Teda ne Nera, ale ten předchozí případ. Fakt to existuje. :-)

    OdpovědětVymazat
  49. ale, ono to pak stejně odejde samovolně, prý ...
    nebo strach ze slabosti a otupění před někým ?

    OdpovědětVymazat
  50. sny vždycky bývají se zpožděním.
    "v turbulenci" na ně není "strojový čas"
    sny a blog dělají v duši pořádek :-)

    OdpovědětVymazat
  51. Něco odejde bez ohledu na vůli majitele :-), většina odumře a vstřebá se, použije pro recyklaci na výrobu nových miliard. :-)
    Což mi připomíná jeden skutečnej zkouškovej dialog z VŠ:

    docent-otázka na studenta:
    A jak dlouho se hromadí sperma ve varleti?
    student-odpověď:
    No, od puberty už pak celej život...
    docent:
    Tak to bych chtěl vidět varlata takovýho panice v důchodu. Ven!

    OdpovědětVymazat
  52. Ty seš hroznej, já přeci psala, že ten blbě umístěnej příspěvek smažu... :-)))

    OdpovědětVymazat
  53. (54) - pozdě, jo skákání do řeči ... tak smaž i ten můj - chvíli jsem přemýšlel, proč to píšeš zrovna sem :-))))

    OdpovědětVymazat
  54. Už nechám být. :-)
    Proč? Jednoduše - přístup ze čtečky, kde není znát, ke kterýmu článku je komentář. Automaticky jsem myslela, že tvoje (51) byla ke snům, až když jsem odpověděla výkladem o "turbulenci" a začala se mi načítat stránka, s hrůzou jsem zjistila, že jsem u spermií. :-)))

    OdpovědětVymazat
  55. Já se tu snad nikdy nepřestanu divit... Ty prostě dokážeš napsat o čemkoliv tak jemně a neotřele. Opět: klobouk dolu ;-)

    OdpovědětVymazat
  56. Ondra: Dík, i za to, že čteš, přestože to na míle zavání "ženským" tématem. :-)

    OdpovědětVymazat

KOMENTÁŘE UZAVŘENY

Blog bude pokračovat na http://rulisa.mzf.cz/

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.