To ne já. Ne o mně. To přišlo poštou, minulý týden.
Vyráběli jsme mu přání ke kulatinám, smolili veršovaný říkání a prolízali asi tak stopadesát stránek s obrázkama na netu, aby to mělo styl a šmrnc... Zařekla jsem se, že už nebudu. Sešli jsme se s malým zpožděním po jeho narozeninách, vespolek u stolů plných jídla a pití, tak jak to měl v plánu, všichni ti, co mu posílali kulatinová přání, aniž tušili, že je v nemocnici. Sešli jsme se všichni, jen on chyběl.
Než jsme se k těm stolům odebrali, zahráli mu několik obvyklých varhanních motivů a pak mu na rozloučenou zazpíval Michal Tučný Tam u nebeských bran. Dobrá volba pozůstalé rodiny - ti, co ho znali od koní, při "... dětský smích a vlání koňských hřív..." brečeli komplet, ženský jako chlapi.
Jen ten proslov, ten proslov si měli nechat...
Nerada, strašně nerada chodím na pohřby. Ne proto, že bych byla až tak moc zaujatá proti obřadům, ale protože mi přijde, že místo, aby byl zemřelý středem dění - kolem nějž a podle nějž se všechno točí - je jeho obětí. Současná společnost "ctí tradice" hlavně proto, aby se na nich a na ubohých, tradicím podléhajících pořadatelích obřadů dalo vydělat. A pořadatelé obřadů dělají obřady pro sebe a podle sebe. A podle tradic. Říkala jsem si, tam ve stoje při poslední muzice po proslovu, že kdyby mohl ožít každý mrtvý, kterému by se provedení obřadu nelíbilo, kolik miliard by se asi ušetřilo na poplatcích za hroby...
Nebyla jsem snad na jediným pohřbu, kterej by se mi líbil. Kvůli tomu, že by byl udělanej na míru tomu zemřelýmu. Kterej by byl tak nějak lidskej, ne tradicionalistickej a ne šablonovitě odmluvenej, odhranej.
(Jo, byla jsem na pohřbu, kde byli tři muzikanti všichni ožralí jako puci a lkající zřejmě každej jinou píseň, byla jsem na pohřbu, kde na náledí nevyjela dvanáctsettrojka do kopce ke hřbitovu a místo toho neovladatelným klouzáním vzad rozrazila smuteční průvod, takže truchlící pozůstalí skákali po příkopech vlevo vpravo, ba byla jsem i na pohřbu, kde skutečně a nefalšovaně uklouzly nosičům rakve ruce či nohy či co, a mrtvý se jim vysypal na zem. To byl řev...)
Vím, že pohřby se dělaj pro pozůstalý a ne pro mrtvý, kterejm je to už šumafuk. Ale jestli se oháníme vzdáváním nějaké poslední úcty, proč má být ta úcta tak bídná? Proč to má být úcta zvykům společnosti a ne tomu mrtvýmu? Kterej měl za života rád úplně jinou muziku, nesnášel jalový kecy pátý přes devátý, pronášený unyle patetickým hlasem, a vůbec...
Tak si říkám, stará škeble má sice do důchodu daleko a zesnutí neplánuje, ale stejně... Nikdo neví dne ani hodiny. Všude rozhlašuju, že spálit, rozprášit a šmytec, žádný vyhazování peněz za obřady a metry na hřbitově, když i to spálení vycucne pozůstalým z kapsy majlant. Všude to rozhlašuju, ale asi to budu muset poopravit. Protože je mi jasný, že oni si ten obřad stejně udělaj, až umřu, budou to potřebovat pro svůj dobrej pocit.
Tak budiž. Udělám dvě varianty pokynů. První zůstane spálit, rozprášit a šmytec, druhá bude zálohovací. Do té si musím zavčas sepsat, co chci, aby mi (za mě) hráli. Tak třeba co. Určitě May it be od Enyi, to miluju a na pohřbu to bude srdcervoucí. Pak mám chuť tam dát pár pořádně rytmickejch věcí, aby ti roztřesení truchlící věděli, že se maj postavit na nohy a přestat bulit - něco jako "Já bych za vás taky nebulila, koukejte jak..." - A nebo je necháme vybulit. Přidáme ještě něco tragickýho. Třeba Velický zvony od Čechomoru. Hm, ale ty taky nejsou zrovna usedavě plakací. Tak já nevím co. Budu to muset ještě zvážit, případně probrat fonotéku. Až mě zase něco veme, honem si to napíšu.
A hlavně, hlavně si napíšu vlastní pohřební projev. Aby tam neplácali nějaký kraviny, z kterých se bude zasvěceným naslouchajícím zvedat žaludek a otvírat kudla v kapse. Protože soudě podle zhlédnutých pohřbů a vyslechnutých frázovitých, či kostrbatě rádobynefrázovitých proslovů na nich, tak ti v nejpřímější linii pozůstalí, na jejichž bedrech nejvíce spočívá zařizování věcí posledních, kupodivu svého zesnulého jako by znali nejméně...
Přesně!Svatby a pohřby jsou peklo na zemi! Na to druhý už mě nikdo nedostane ani párem volů - tedy, snad. Promiň, mami, promiň, tati. Lepší je pamatovat si živé. Největší hukot je podle mě pohřební fotograf, nebo ten jouda, co to tam natáčí na video. Hnus. A ty projevy - ach Bože! Spálit, rozprášit a šlus - přesně tak. Žádný zbytečný kecy okolo. A svatby? Slavnosti obžerství, kde se nikdo navzájem pořádně nezná? Tak takové fakt ne. I když - vloni se mi vdávala na jedné louce v Podkrkonoší kámoška, lidi, co se navzájem ZNALI, kolem nich tancovali a po obřadu jim nad hlavama zakroužil čáp - to byl taky HUKOT, tentokrát veskrze pozitivní. Od novopečené vdané paní se mi nechtělo ani za mák :-)))
OdpovědětVymazatChtěla, aby její popel rozhodili po větru. Potom, aby si pojistila, že kolem ní po smrti nebude dělat nikdo žádné opičky, sepsala darovací smlouvu ohledně svého těla příslušné patologii. A stejně byl obřad - a přesně takový, jaký chtěli pozůstalí, přesně takový, jaký nechtěla...
OdpovědětVymazatKoupil si hrob na Šumavě, úplně v rohu. Chtěl tam zasadit strom, který by ho prorostl kořeny a stal se jeho součástí. Jeho popel v urně skončil kdesi u Hradce Králové - v hrobce rodiny, kterou z hloubi duše nesnášel...
Není nic, na čem by mi záleželo míň než na tom, co se mnou budou tropit po smrti. To už je jen a jen jejich problém.
Hmmm......jo, Ghoste, asi máš pravdu. Asi je to - vzato kolem a kolem - nakonec jedno. Tomu nebožtíkovi teda asi určitě. Začátkem školního roku otřásl mým okolím případ, kdy byla ve vedlejší vsi nalezena oběšená jedenáctiletá dívenka. Byla to dcera matky-samoživitelky, k níž pravidelně jezdím na Huberta. Holky má ještě dvě starší (ta prostřední Soničku našla), a pak, tuším, asi čtyři koně. To děvče pohřbili na tamním hřbitově do země, v průvodu šel i její koník... Nebyla jsem tam osobně, vím to z doslechu. Přijde mi to hrozně smutný. Navíc se doteď neví, jestli jí na tu ocelovou smyčku u nich na dvoře někdo nepomohl... Ale jí už to fakt musí být jedno. Prohání se po obloze na bílém obláčku...
OdpovědětVymazatMockrát jsem poslouchal, že nechodím na hřbitov ani na narozeniny, ani na Dušičky.
OdpovědětVymazatKdyž mi umřela babička, její ošetřovatelka říkala, že tam ještě neměli nikoho, za kým by někdo z příbuzných jezdil dvakrát týdně několik hodin vlakem, aby přivezl termosku horkýho kafe a tvarohový buchty. Bral jsem si noční a neměl jsem s tím problém.
Dokud byli naživu, možná jsem pro ně nedělal vždycky všechno, co bylo třeba, ale rozhodně jsem udělal víc než jiný. Návštěvy hřbitovů rád nechám na těch "jiných".
Kdysi jsem se vážně zabýval myšlenkou uspořádat si vlastní pohřeb ještě za života. Dva koně by táhli vůz s malým jazzbandem. Cestou tam by hráli ty pompézní funébrmarše, co je v nich tolik ran do bubnu a činelů. A zpátky potom pěkně zvesela ve swingovém rytmu. Asi nejlepší by byl OPSO s Klikarem. Kdysi dávno takhle jeli po Praze a uchvátilo mne to. Ale udělat to až umřu - stejně bych z toho měl prd.
Ghost:Zhlédni Rok ďávla. Něco podobnýho si tam uspořádal Karel Plíhal. :-)
OdpovědětVymazatRok ďábla... :-(
OdpovědětVymazatRok ďáblaNakonec tam ale Plíhal skončí víceméně žehem ...
OdpovědětVymazatVznětím na nebesa. :-)
OdpovědětVymazattaky už jsem viděl různé pohřby. Od pásové velkovýroby (obřadní síň Praha - Motol), přes církevní, včetně různě protestantských až po úzkokroužkové poslouchání nebožtíkovy oblíbené hudby. Z obřadů mi trochu vadil jen jeden z katolických, kde mluvka farář ponejvíc řešil "interní problémy církve".
OdpovědětVymazatCo se mě týče, tak ať mě klidně zahrnou třeba buldozerem. Anebo: chcete někdo moje zuby? Mám i osmičky! Játra, vcelku měkké!
Ale moji oblíbenou hudbu bych tam asi nechtěl. Pak by ji pozůstalí odmítali poslouchat, že jim to připomíná a tak. Takže radši něco hnusného, aby se mi náhodou nechtělo zůstat. Ještě tak možná "Dům šel spát" od Jablkoně, kvůliva konci: "... když vylétáš komínem a odnášíš mě s sebou".
musím ale poctivě přiznat, že na pohřbech většinou brečím. Těžko říct proč. Nevěřím v posmrtný život a možná mě zavalí tíha nevratnosti toho, co se stalo. Faktem je, že tisíce let cizelované zádušní ceremonie se na vydolování tohoto příšerného pocitu nicoty z každého nitra zaměřují. Je to ale asi dobře. Proto, aby ti opravdu smutní měli pocit, že si hrábli na dno a mohli zase začít žít.
OdpovědětVymazatK tomu, aby člověk ze smutečního místa vůbec odešel, je však třeba, aby se s tím vším nějak srovnal. Já to dělám pomocí nějakého drobného, pravda, pečlivě skrývaného, cynismu. Leckdo jiný zas volí otevřenou drobnou agresi - kritizuje frázovitý projev, blbou hudbu, hnusnou obřadní síň ...
Tíha nevratnosti - jo. To je ono. I ten konec. Jen k těm ceremoniím - v době, v níž se ustálily do téhle podoby, měli lidi přec jen jiný vkus na hudbu, na obřady, na ledacos. To, co bralo lidi u srdce před dvěma sty lety, dnes vyznívá cize a jalově. Aspoň mně to tak připadá. Navíc vliv církěvních obřadů je až příliš znát i na dnešních obřadech světských. Vadí mi ta rigidita, vždyť poslední rozloučení by se dalo dělat i jinak, "na tělo" (či duši) zesnulýho. Ale to by i dnešní nevěřící považovali pomalu za svatokrádež.
OdpovědětVymazatVětšinou na pohřbech brečím jen v jediným momentě - když zahrajou něco jako v tomhle případě toho Tučnýho. Krásnější svět vůbec nehledám... - a bulela jsem taky. Páč takovej on doopravdy byl. Ale pak zas zahlaholily elektronický varhánky "ňákou tu svou" a bylo po breku. Mně tyhle standardně klišovitý body obřadu jakoukoli výpusť citů spolehlivě ucpou. Jsem při nich akorát děsně nesvá, kdy už ta cizota skončí.
Na mámině. Koukal jsem na ty lidi - dost jsem jich znal. Její kamarádka, kterou už nikdy neuvidím. Její rodina včetně mne, kterej jsem s ní mluvil těsně před tím, než naposledy ztratila vědomí (poslední její slova znám jen já a zůstaly ve mně jako hřeb). Příbuzný, co jí léta neviděli, ani jsem nepočítal, kolik jich za ní přišlo do nemocnice. Stačila by mi na to jedna ruka. A teď - najednou tu byli všichni. Bránila se tomu - a stejně se našel na patologii, která její tělo koupila už za jejího života, dostatečně velkej kus masa s kostma, aby ho mělo smysl nechat zpopelnit se všema kočičárnama, co se dají v téhle branži za peníze koupit. Včetně patřičně zkroušeného profesionálního řečníka, co plácal směs fikcí a polopravd (které mu patrně někdo z drahých pozůstalých sesmolil na papír). Najednou všechny pohltila ta lepkavá atmosféra plná ublížené sebestředné lítosti, že je opustila (jak jim to mohla udělat?) po dvaceti letech umírání prorostlá rakovinou skrz naskrz. Nějakou dobu potom se mělo dělit, co po ní zůstalo. Naprosto jsem to ignoroval. Při hledání hotovosti (která se nenašla a nakonec skončila v popelnici možná v kapse jednoho staršího obnošeného kabátu) a taky jako nevyhnutelná kompenzace vypité lahve koňaku zařvala půlka servisu Royal Ivory - zakoupeno na aukci z rezerv Karlovarského depositu pro doplnění případných ztrát v kredenci Her Majesty Queen Mother. Kolekce z bílého zlata s polodrahokamy se prodala po jednotlivých kusech za cenu zlomkového stříbra (asi to tak mělo bejt). Kočka měla jít do útulku s dvacetitisícovým věnem - ale jak se ukázalo, stačilo deset. A tak dále. Tak taky takhle to může vypadat.
OdpovědětVymazatrulisa, ghost: co člověk, to názor. Ale teď si představte, jak by to vypadalo, kdybysme (bychom, vím), třeba zrovna my tři byli příbuzní a museli se na něčem takovém domluvit ...
OdpovědětVymazat:-))) Jo, Fousku, to by byl jen a jen váš problém :-)
OdpovědětVymazatJeště mne čeká pár pohřbů, ze kterejch se nevykroutím. Pokud mne dítě přežije, tak jen jeden pro mne bude opravdu zlej. Počítám s ním tak do dvou tří let. A jak se nebojím ničeho z tohohle světa, tak z týhle smrti mám hrůzu. I z toho pohřbu.
rulisa: "poslední rozloučení ... "na tělo" (či duši)" - já vím, ty ceremoniály jsou jenom šablony, kde vyměňují jména. To jsem pochopil už jako malé dítko, když při spouštění mojí, do rakve zabalené, babičky říkal kněz: "Loučíme se s našim bratrem ... totiž ... ehm ... sestrou ..." Možná proto, že jsem na tu klišovitost, frázovitost, šablonovitost přišel už tak mlád, nevadí mi a neodvádí mě od podstaty?
OdpovědětVymazatFousek (+ Ghost): No, Ghosta bysme / :-)/ teda vynechali a ve dvou už by to domlouvání nějak dopadlo. Já bych jako někde udělala kompromis (kde by mi to až tak nevadilo) a na zbytek bych tě ukecala. :-)))
OdpovědětVymazatme se pohrby celkem libily. Byly to jedine prilezitosti, kde jsme se vsichni sesli. Kde clovek pocitil ten zavan propojeni krve. Drzela jsem za dedecka ztraz u jeho rakve. Sama v pokojiku se svickama. Byl to uzasny pocit, citila jsem se jak uhranuta. Mrtvy nevnima nic, ale jeho odkaz spojuje zive.
OdpovědětVymazatrulisa: :-) Tak jo, až budem z rodiny, tak to tak uděláme. Pravděpodobně ale nejsme - díval jsem se na tvé fotky z dětství a žádnou z mých četných setřenic nepřipomínáš.
OdpovědětVymazatUrčitě ne, otcovu stranu rodiny mám zmapovanou, žádný bratranec by tvým parametrům nevyhovoval, a s rodinou z matčiny strany se sice nestýkám už nejmíň pětadvacet let (od smrti dědy), ale tam není bratranec žádnej. :-)
OdpovědětVymazatTakže leda v budoucnu, jestli disponuješ dcerami. :-)
Zatím samí synové.
OdpovědětVymazatAle měla jsi stejný kočárek jako jedna z mých sestřenic - později jsem ho dostal k dispozici a vyrobil si z něj káru, na které se pak jezdilo z kopce :-)
OdpovědětVymazatTak z tohohle kočárku jsem měla káru já! :-)
OdpovědětVymazat