(Optimalizováno pro černobílé monitory)

3. 12. 2006

Můra pod plamenem

Nedělám nic. Celý dva dny jsem proseděla, prospala, probloumala v zírání. Dvacetkrát, padesátkrát vstala, že půjdu dělat to a to. Udělala něco jinýho, menšího, jednoduššího... málo, maličko... - a zas jakoukoli činnost odložila. Se žaludkem staženým nechutí. Ruce nohy jak z kamene, hlava prázdná. Únava.

Spím s otevřenýma očima. Něco mě vždycky přinutí se probudit, v práci, na maštali, mezi lidma, chvilku, pak o to rychlejc odpadám. Myšlenky občas proletí hlavou, řádkují se, Tohle chci napsat...- A nenapíšu nic. Nemám sílu.

Vždycky jsem se po každé nedobré excitaci sbírala mizerně a dlouho. Vždycky na mně byl poznat podzim. Ale tohle už trvá dlouho. Dlouho i na moje měřítka.

Asi stárnu.

Koupím si Geriavit Pharmaton.

Ale už je to lepší aspoň tak, že když se probudím, cítím se vyspaná. Chvilku. Tu chvilku, co si naslouchám, co mi nedělá problém soustředit se, sleduju svoje myšlenky a pocity, jak stýkají po povrchu, vybitý baterky prázdna, jak jen o maličko týdně jich přibývá, a říkám si, Sbírá se to tam, rovná se to, zaplňuje...

Jenže kam.

Jako bych se měla dostat někam jinam. Kam to ještě úplně nedorostlo. - Do čeho z toho, co bylo předtím, se vrátím bez ztrát dat kompresí? Do čeho už ne....? Sleduju, čekám, nechávám to...

Sama sebe nezúčastněný pozorovatel...

Vrací se mi sny. Noční sny. Moji známí... K jednomu se už dva týdny vracím já. Ve dne.

Změnil se. Býval... Tenhle.

Zdálo se mi o nich před těmi necelými dvěma týdny. V tom snu jsem k nim přišla, sáhla na ně, na jejich ztuhlá, mrtvá a polomrtvá těla. Jako vždycky. Třes v rukou, děs v celým těle, lítost...

Jenže před necelými dvěma týdny jsem v tom snu poprvní těma děsem roztřesenýma rukama vzala kameninovou misku, natočila do ní vodu a pak rychle vyndávala králíky z králíkárny a namáčela jim čumáky, lila vodu do nich...

A oni, mrtvolně ztuhlí, poprvní měkli, vláčněli, začínali se hýbat... Dýchat...

Nevím, kde beru tu jistotu. Ale mám ji. Tenhle sen se už nevrátí.

74 komentářů:

  1. Ru,s těma králíkama to je drsný...
    Vůbec jsem se do toho článku neuvěřitelně vžila a dost možná měla ty pocity, co popisuješ.A asi i mám, třeba trochu jinak.Myslím, že na tohle přechodný období není potřeba Geriavit, já si ho teda nekoupím :)a nejen proto, že je pěkně drahej... :)Myslím, spíš vím, že to taky neuděláš.Říkáš si špatný svědomí ? Neřekla bych. Možná pochybnost o něčem, má-li to tak být.Pokud ne, nemusí se vracet ten sen ale snad jen ty pocity z něj...a to jednomu stačí.
    Jo, myslím, že zbývá sledovat, čekat, být ten nezúčastněný pozorovatel.Sledovat, čekat, nechat to být, se snad dá nějak zvládnout.Být nezúčastněným pozorovatelem, je alespon pro mě hodně těžké...
    Ale přeju ti, aby to pro tebe bylo snadnější.

    OdpovědětVymazat
  2. Místo Geriavitu (ten je přeci jen pro poněkud dříve narozené) spíše Valofyt :-)
    A po tom všem, co se dělo tohoto podzimu - možná se pootevřely nějaké dveře do \"někam jinam\". Třeba Dveře do léta.

    OdpovědětVymazat
  3. bohuzel opet jsem ve stresu :o) Takze nejlepsi je Koenzym Q, neni tak drahy a me drzi na nohach jiz delsi dobu. vem si ten nejsilnejsi 50 mg i s vitaminem E. Nedam na nej dopustit! A mrtvoly nebo neco chcipajiciho ve snu videti znamena ze se tvuj zivot zmeni. neco musi umrit aby mohlo povstat to nove. Mrtvoly a chcipliny znamenaji ze jsi jiz pripravena. Takze pokud se mrsky jeste hybou, tak je doraz a bez dal!!! :o) (Kdyby to bylo tak jednoduche tak bych byla taky jinde a necpala se Koenzymem Q :o)))))

    OdpovědětVymazat
  4. Radko, :)))
    Jo, ono se to řekne, doraž je a jdi dál... ale aspon jsem se zasmála.
    Je, fakt, že z polopmrtva je vždycky divně.

    OdpovědětVymazat
  5. Myslím si, že to chce nacpat duši něčím , co ji oživí, tedy ne žaludek těmi zázraky z lékárny, nebo jen podpůrně...něčím, jako je v pohádkách živá voda...

    OdpovědětVymazat
  6. me nejvic pomohlo vzdycky to, ze mi bylo tak hrozne zle, ze jsem musela z pudu sebezachovy nalezt v sobe reseni. Z tech vsech potizi jsem se musela vynorit jako novy clovek. Jinak to snad ani neni mozne. Kazda pomoc zvenci je jen docasna. Nic nezmeni.

    OdpovědětVymazat
  7. Ru,takže Geriavit,Valofyt,Koenzym Q 10 s vit. E a něco jako živá voda.
    Dost dobrá lékárenská poradna :)))

    OdpovědětVymazat
  8. ad 7 - Radko, určitě jako někdo s jiným pohledem na věc.

    OdpovědětVymazat
  9. Asi jsem pro tebe našel řešení (pořádně si v popisu všimni, pro koho je gel určen :-)))
    http://chicco.babyexpert.cz/gel-proti-unave-nohou-125-ml+dp22962/

    OdpovědětVymazat
  10. radka[7]: tuším, že ty hodně lidem pomáháš, není-liž pravda? Jak můžeš - s takovým přesvědčením?

    OdpovědětVymazat
  11. Ziva voda?Vzdyt na tom ni nic objevneho! Rum, tequila, visour, gin....
    Ja to normalne pouzivam odmalicka a dobry!!! :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Ghoste 11 : dobry :o))) Ted o vikendu jsem serozhodla, ze je s pomahanim definitivne konec, finito!!!! A staram se jen o vlastni veci. Takze drz palce at to vydrzim! A kdyby ne tak mi virtualne vraz jednu do nosu.

    OdpovědětVymazat
  13. radka: napřed si to raději nezávazně vyzkoušej - za to nic nedáš. Ať se neblamuješ - kdybys to nezvládla :-)

    OdpovědětVymazat
  14. ad živá voda...Označení whisky pochází od galského \"uisge beatha\" nebo \"usquebaugh\", což znamená \"živá voda\", a ekvivalenty tohoto slova nacházíme i v jiných jazycích, včetně latinského aqua vitae (Kmínka se v Norsku nazývá AQUAVIT) či francouzského eau de vie. Slovo uisge se postupně změnilo na usky a nakonec na whisky.

    OdpovědětVymazat
  15. 15: jasně, a psi husky se jmenují podle toho, že táhli sáně, kterýma se vozila whisky :-)

    OdpovědětVymazat
  16. fousek: původní předkové plemene Siberian Husky jsou spojováni se sibiřskou etnickou skupinou Čukčů, kteří žili v povodí Kolymy (v povodí Kolymy asi Husky moc Whiskey nenavozili). Na počátku 20. stol. dovezl první psy na Aljašku ruský obchodník s kožešinami Goosak právě od Čukčů.

    OdpovědětVymazat
  17. Tak koukám, že ráno tu byla lékárenská poradna, ale ted je tu už palírna...
    No, vám bych se tak s něčím svěřila :)))

    OdpovědětVymazat
  18. ad 13- Radko,prosím tě zůstan jaká jsi, já nevím jak kdo, ale já ti nějakou zbrklou proměnu neslupnu...

    OdpovědětVymazat
  19. ad 10 - a fousek sem ještě zamotal poradnu pro maminky...:)
    Pokud by ses tam Ru dívala, jsou tam v nabídce i kousátka pro mimča, co jim rostou zoubky.
    Možná by se i takový kousátko hodilo občas i dospělákovi,za jiným účelem...

    OdpovědětVymazat
  20. Heh, taky koukám, i kynologický klub a jedna chodící Wikipedie. :-)
    Radčiny proměny na základě předsevzetí taky beru s rezervou. :-)

    Koupila jsem si qéčko a éčko (jo, to qéčko si kupuju taky občas, funguje) a pak - páč mi ve škole dneska tři holky pochválily krásně štíhlou postavu - se u kamarádky-sousedky zvážila. Ach jo. Už je mi to jasný...

    Ani, já se tam podívala, doporučuju se podívat taky (ještě jednou) a soustředit se na specifikaci, pro jakou kategorii maminek je ten gel určený. :-)
    Jo, přesně pro mě... :-)))

    OdpovědětVymazat
  21. Ruliso prosim te, odkdy ty nasavas?!!!!!
    A moje zmena je nevyhnutna, o vikendu mi bylo promluveno do duse a vytknuta hromada zasadnich nedostatku. Ze mi stoji za prdelou zastup cekajici na opecovani s vysadnim pravem na peci a ja opecovavm jinde :o((( A jako vzdycky je to pravda.

    OdpovědětVymazat
  22. Ru, at koukám jak chci...že by ?
    Že by ten Fousek opravdu nakonec...no, že by poradil? Že by o)))...

    Radko,přece nás v tom nenecháš...já teda doufám, že tvoje změna není nevyhnutelná. A hlavně, že nemá cenu ti domlouvat :) Ale zase, fakt to nechci zlehčovat.

    OdpovědětVymazat
  23. No, a já to opěčovávání zas vidím jaksi... dvojí. Zaměřit se jen na to jedno (s výsadním právem-povinností) člověk vydrží beztak jen chvíli.
    Ehm... Nebo teda já...

    Poradit si musím já (dneska jsem se například přinutila jíst, i když už jsem neměla hlad), ale Fousek pobavil. Fakt je, že když si po sobě čtu ten článek, skoro by mohla být Fouskova diagnóza správná. :-)
    Nasávám příležitostně (Fousku, to neznamená při každé příležitosti!), nejčastějc takhle navečer, užívajíc si ticha noci s kulisou přátelského bzučení vrtulky u procesoru... Tss, to byste do rulisy neřekli, že má netovej alkoholismus, co? :-)))

    OdpovědětVymazat
  24. Proboha, je tu momentálně kromě mě někdo střízlivej ?

    OdpovědětVymazat
  25. Jsem tu sama, řvu smíchy, zdiva jsou nepoctivá, tak snad mě neodvezou.
    Ale hlavně. že si rozumíme :))) to jim tam pak řeknu a bude vymalováno.

    OdpovědětVymazat
  26. Ani, eště su taky střízlivá! Eště sou totiž vzhůru děti.
    Su přeci ten vzor a autorita, né?
    Kruci, a jaktože sou eště vzhůru...:o)
    Du je zahnat a pak si nalejt...
    Moc dobrý André a Tramín jsem si dovezla z pátečního kulturního zájezdu do Znojma. Pravda, od příjezdu odtamtud postrádám tu prošívanou vestu, co jsem v ní stoprocentně odjížděla, ale to neva...
    :-)))

    OdpovědětVymazat
  27. Ru, tak sláva, že jsi taky jinak v pořádku :)
    Tak si dej i na mě.
    At už koukaj spát.
    Já si to vynahradím jindy :)))
    Hm, někdo se asi má ve tvý vestě, ale vesty budou (a kolik) a my třeba nebudem...
    Víš co, tak at si jí užije a at ho třeba i zahřeje.
    Tak hezký ve4er bez vesty, ale s Tramínem :)))

    OdpovědětVymazat
  28. Jo, mimochodem jsem kdesi nedávno slyšela Zagorku a její Líto, je mi líto...a připila jsem si na tebe v duchu :)

    OdpovědětVymazat
  29. Ru, pokud ti ta vesta schazi tak se po ni poohlidnu :o) Rekni barvu!!! Andre byl fakt dobry, skoda ze cervene nemuzu.

    OdpovědětVymazat
  30. Díky. :-)
    Ta vesta, tuším, bude někde ve služebním minibusku, co jsme jím jeli. Ostatním zúčastněným by stejně byla přinejmenším nafest. :-)
    Jedna pusinka už usíná, druhá eště kašle u televize, páč holt nezabral Ventolin, tak čekáme až zabere kodein (jo, už mám zase ošetřování. Po několika dnech domácích bojů s chřipkou, co dostal malej ode mě, jsme dneska po produšené noci skončili u doktorky, vyfasovali zesílenou sadu několika \"dejchadel\" a antibiotika a bylo.)

    OdpovědětVymazat
  31. Ru, ja ignoruju dav cekajici na opecovani z naprosto debilniho duvodu. Jsem v tranzu z prace. A tim mimo realitu, takze po sprdnuti nacelnikem je si poprve v zivote vzala paragraf!!!! Me dite jiz nebude v hluboke osamelosti cekat na maminku ktera vyrabi nekde pro uplne cizi lidi nesmysly. Proc mi takove samozrejmosti musi rict nekdo jiny? :o((( Sypu si popel na hlavu.

    OdpovědětVymazat
  32. Jé, to bylo na Aninu! Ale tobě Radko taky dík, ta vesta se určitě najde, jen co se dokodrcám zase do práce. A když tak koupím u ťingťongů jinou. :-)
    Proč nemůžeš červené? :o) Že nechutná, nebo nějakej jinej důvod?

    OdpovědětVymazat
  33. Ja ma doma zapal plic. A cervene nemuzu, protoze mi dela spatne na zaludek. Asi kvuli taninum, kdyz si dam jen trochu na lacno tak to jde. Kdyz si dam cervene k veceri, tak vecere odchazi jinym otvorem nez ma.

    OdpovědětVymazat
  34. No, my jen zánět průdušek, ale v kombinací s alergo-astmatem moc príma.
    Ehm... Šla jsem ráno učit ještě dvě hodiny s tím, že k doktorce to vemu jen na propustku v díře v rozvrhu. Taky mi šéfová s mírně zdviženým obočím mluvila do duše, že mi teda nechce radit, ale že si myslí... - Tak jsem jí ten papír s paragrafem donesla. :-)
    Jo, on by to malej doma přežil sám taky, kdyby musel. Ale takhle je to určitě lepší.

    OdpovědětVymazat
  35. Radko, nesyp si popel na hlavu, hlavně, že sis ten paragraf vzala.
    Dítě je dítě a kdo je víc.
    Já si ho občas taky nevzala, ale jen když v práci bylo nejhůř a nakonec jsem z toho byla stejně na palici a měla výčitky..a v práci jsem pak za nic stejně nestála.To ti za to fakt nestojí.

    OdpovědětVymazat
  36. Ru, Radko, tak at se vám děti brzy uzdraví.

    OdpovědětVymazat
  37. No tobe domlouvala se zdvizenym obocim :o) Me zjebal jak alika :o)))) On totiz mazanek prezil ctvrtek patek doma sam s tim, ze jsem k nemu pravidelne behala z prace s vyplazenym jazykem a chystala mu jidlo, caj a dobrotky :o((( A to jeste se sluzebnim autem, protoze moje ma tatinek, protoze on si svoje rozbil. Je to cele na palicu :o((( Nemam slov.

    OdpovědětVymazat
  38. Anino dik! Tvuj prispevek jsem jsem cetla az po tom mojem. A jsme z toho na palicu obe :o) Takze fakt dik za prani. On se urcite brzy uzdravi, jak dostal antibiotika (cemuz jsem se dosud branila) tak je mu lip.

    OdpovědětVymazat
  39. Jo, Anina to vystihla. Na dvou kobylách najednou se nedá sedět (leda stát, ale to předváděj jen v exhibicích).
    Výčitky svědomí mám tak jak tak. Buď kvůli práci, že jsem doma, i když schopná dělat, a nebo kvůli détěti, že na ně kašlu.... Jenže ve druhým případě zase i kvůli práci, páč tu zvládám jen tak tak, vyflusaná z přelítávání...
    Jo. Jo jo jo...

    OdpovědětVymazat
  40. Hezky si odpočiňte - jde to vůbec s nemocnými děťátky? - alespoň od zátěže zaměstnání, však si doma nějakou tu práci najdete, že :-)
    Ať se vám potomci brzy uzdraví.

    OdpovědětVymazat
  41. Radko na tvou počest a jako projev solidarity mezi ošetřujícími matkami jsem si dneska místo André nalila ten Tramín. :-)

    OdpovědětVymazat
  42. Ruliso...znám je, tyhle nálady.
    Mám ale kliku. Mám doma TOMATIS.

    OdpovědětVymazat
  43. A to je? :o)
    (Váhám, jestli mi to víc připomíná rajčata, nebo Clematis. :-)

    OdpovědětVymazat
  44. No jo, tak to mi uteklo! :o)

    OdpovědětVymazat
  45. Ru, mě to zcela vyjímečně neuteklo, taky jsem se hned podívala.
    Mám spíš problémy se už někdy ve všech těch vymoženostech, co nemusejí být vůbec špatné se pro jejich množství orientovat, a tak nemám nic takového :)

    OdpovědětVymazat
  46. mam pribuznou, ktera od revoluce, kdy k nam dorazilo VSE taky VSE ma. Od antirevmatickych prikryvek a matraci, k polarizovanemu svetlu a magnetickemu kolu. Kazda novinka na trhu je jeji :o) Takze se ji zkusim zeptat. Treba to jiz ma.

    OdpovědětVymazat
  47. Radko,ahoj,víš, já pokud jsem na něco přistoupila, tedy na to, že tomu mohu věřit, tak jsem to musela vyzkoušet na sobě.A pak jsem mohla říct, bud ano, tohle mě vyhovuje, nebo naopak.Asi zprostředkované info, nejsou v těchto věcech to pravé a hlavně tvé.
    Tím, proboha vůbec nechci nic zatracovat, naopak by mě to zajímalo, jako spousta podobných věcí, co mě lákají si je vyzkoušet :)

    OdpovědětVymazat
  48. A jinak i pro Ru, můra pod plamenem, připadat si tak, i když není tomu plamenu až zas tak blízko...blbej pocit.

    OdpovědětVymazat
  49. Anino, me prave nelaka vubec nic k odzkouseni :o) Vsechny ty kramy se postupne vrsi na pude. Pribuzna ma problem s pohybovym aparatem.
    Jedina vec ktera mozna v tomto smeru trochu funguje, je magnetoterapie. Ale to ma magnet jako kravu, cela si do nej vleze :o)

    OdpovědětVymazat
  50. Radko, mě by toho nezávazně vyzkoušet lákalo víc a z toho si vybrat.. něco už vím, co např, na mě funguje...
    No, nejsem odborník, ale zalézat do magnetu, to by mě asi nelákalo:)
    Ale zase, co já vím, jak bych se pak cítila..

    OdpovědětVymazat
  51. No, já bych si asi připadala jako kráva v magnetu. :-)))
    Nic proti. To mě jen tak napadlo. :-)
    Když mě něco hodně trápí a nevím kudy kam, taky jsem ochotná zkusit ledacos.

    OdpovědětVymazat
  52. Ježíš, \"nedůvěru\" mi vypadlo! :-)))

    OdpovědětVymazat
  53. Teda, ale ke koupi jakýchkoli přístrojů, zejména senzačních, mám zarytou až v ... bachoru...

    OdpovědětVymazat
  54. Ru, já bych se bála, jestli nepřitáhnu jako zmagnetizováná, nějaký nežádoucí element, co právě taky vylez z magnetovýho krunýře...vidím to v barvách...a taky se potřebuju vzdálit můry křídly od plamene :)

    OdpovědětVymazat
  55. ja jsem pochopila hned co mas a kde zaryto :o) TAky ju mam zarytu.

    Na artrozy je ten magnet dobry, pouziva ho i skolni medicina. Moje maminka chodila dlouho s kolenem a vetsinou ji to pomahalo. Magnet simuluje prirozene prostredi pri chuzi (piezoelektricky efekt kosti pri opakovane zatezi a tim podporu regeneraci chrupavky) Takze kdyz nechodime, potrebujeme magnet. A kdyz chodime, tak magnet nepotrebujeme - to funguje kloub jako perpetum mobile. :o) Ale to jsem opet odbocila od tematu.

    OdpovědětVymazat
  56. Radko, myslíš vážně, žes odbočila od tématu ? Od jakého :)))

    OdpovědětVymazat
  57. Bavime se prece o Rulisinych potizich :o)

    OdpovědětVymazat
  58. Radko, jo jasně...každopádně si myslím, že jsme Rulise \"pomohli\", tím myslím veškeré komentáře zde, samozřejmě včetně těch mých...
    No, ale ono ani moc pomoct nejde, Ru sama psala, že to musí především sama sobě, ostatně jako každý...
    tak aspon můžeme doufat, že jsme ji podpořili v něčem...možná a kdyby ani to ne, tak snad trochu, malinko rozesmáli a dali najevo, že tu každý n pro ní tukáme písmenka, slova, věty..:))

    OdpovědětVymazat
  59. Mam doma nadhernou vizitku z dob pred revoluci.
    Je na ni napsano:

    Vase potize me velice dojaly.
    Jeste nikdy jsem o tak velikych potizich neslysel.
    Prijmete, prosim, tuto karticku jako dukaz me hluboke ucasti s Vami.

    OdpovědětVymazat
  60. A krom toho jsme se tak trochu svezli s ní, ale to je normálka.Když chceš pomoci jinému, tak nějak automaticky pomáháš i sobě, i když jinak a není to z vyčůranosti :)

    OdpovědětVymazat
  61. Dobrá kartička, ono to tak bohužel chodí a je, ale spíš úplně u cizích, jinak je to snad o něco lepší.
    Ru, tu kartičku ti nedávám, tak nepřijímej:)

    OdpovědětVymazat
  62. Dobrý to bylo, ta diskuse. :-) Lepší jak kartička. :-)))

    Ehm... Radko... rulisa má artrózu už několik let, chození na ni fakt dobrý, akorát paní doktorce na revmatologii rulisa odkývala, že teda lyžovat už moc nebude, ale o huntování kolen na kobylách radši pomlčela. :-)))

    Ani, prosímtě, nedělej si hlavu, jestli jste pomohly nebo ne, piš jen když budeš mít chuť a co tě bude bavit. Si občas zaskuhrám, abych si ulevila a sdělila, že žiju, ne proto, že abych vás přiměla foukat mi bebínko. :-)
    Popravdě, spíš se mi nechce psát, když mi je mizerně, páč se toho foukání bebínek bojím.
    Na bebínka je nejlepší načůrat...

    OdpovědětVymazat
  63. Ru, jo tak nějak s těma bebínkama...
    Jinak píšu, když mám chut a chce se mi.A kdybych nechtěla, tak ani náhodou. A bylo by to k ničemu...

    OdpovědětVymazat
  64. rulisa[21]: o té Whiskey jsem to poprvé slyšel z gramofonové desky s vyprávěním Jiřího Voskovce \"Relativně vzato\" (Kampadisc, New York, 1975) někdy kolem roku 1977. Je to nádherné povídání pana Jiřího Voskovce, světoobčana, avšak mám jej na kazetě, a po několika neúspěšných pokusech dostat to do PC a poté na CD jsem to vzdal. Ve psech se nevyznám, ale jednou jsem byl poučen o rozdílu mezi Malamutem a Huskym \"hrdou\" majitelkou Malamuta, a utkvělo mi něco z toho v hlavě. Samozřejmě jsem to pro jistotu dohledal na internetu - mám rád takové zajímavé drobnosti :-)

    OdpovědětVymazat
  65. Ghoste, víš, čím mě kdysi dostala wikipedie? Jejím automatickým překladem do češtiny. Krásná kombinace dokonalého souhrnu informací a strojového zpracování jazyka. :-)
    Tak trochu Ćíslo 5.
    No jo, to je možná výstižnější.:o) Vlastně - určitě! :-))

    OdpovědětVymazat
  66. Radko, nikoli číslo komentáře. :-))) Jeden film o robotkovi. :-))

    OdpovědětVymazat
  67. Ja taky o robotkovi :o)

    OdpovědětVymazat
  68. Bezva. :-) Nebyla jsem si jistá, tak radši jsem... :-)

    OdpovědětVymazat
  69. Taky jsem se koukal - někdy v sobotu nebo v neděli :-)

    OdpovědětVymazat
  70. třeba by bez toho \"můrování\" ten zlom ve snu neprišel..

    OdpovědětVymazat

KOMENTÁŘE UZAVŘENY

Blog bude pokračovat na http://rulisa.mzf.cz/

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.