(Optimalizováno pro černobílé monitory)

25. 1. 2006

Kdo mě pochválí, když ne já...?

Magie společných večeří. Teplých. Teplý večeře nevařím proto, že by mě to až tak bavilo či že bych až tak dala na zásady takové nebo makové. Vařím je, když je zima, když mám náladu, když nemám rozděláno něco, co mě pohlcuje víc než povinnosti hospodyňky, a když chci, abychom si pěkně sedli všichni pohromadě. Se studenou večeří se mi potomstvo rozprchne kde všude k tomu, co zrovna má rozkoukáno či rozposloucháno, nebo jen zahuláká, že si to sní pozdějc. Teplá večeře je maminčí gesto, které se odkladem ani rozprchnutím neignoruje. Možná proto, že po pár přes rameno hozených odkazech "počkejte, až to dodělám, nebo si namažte chleba" si zvykli takového gesta vážit.

Nejspolehlivějc je magicky zmagnetizuju kolem stolu špagetama. S teplou omáčkou, voňavou oregánem a česnekem. To je chvála zaručena. Na mě, jako na kuchařku.
- "Bez maminky bysme nepřežili," povídá malej nad talířem, pusu zahlcenou a zapatlanou špagetovou omáčkou až k uším. "Ona je totiž ta nejlepší kuchařka na světě." - "A taky nejkrásnější," neodolala jsem.
- "No, to nebudu komentovat," ozval se starší, zatímco mladší se chechtal, "Ale je fakt, že takhle neumí udělat špagety nikdo jinej."
Něco se ve mně hnulo. Dost silně.
- "Náhodou, vy dva, vy ani nevíte, jak skvělou máte maminku! Vaše maminka - a to říkám naprosto vážně - tak vaše maminka je naprosto jedinečná, sice moc neuklízí a občas na něco zapomene, ale co všechno umí! Skoro všechno!" - "No, třeba trochu latinsky," pravil starší.
- "Jdi do háje, to je asi tak pro život to nejdůležitější..." odeslala jsem ho. Koukl na mě zešikma.
- "Ale mně se to líbí, já si toho fakt vážím," řekl dotčeně.
Pominula jsem fakt, že slovní spojení "trochu umí" je už asi tak dvacet let silně nadsazené, přesnější by bylo "hodně zapomněla". Zaplaťbůh, že těch pár od matury nezapomenutých citátů v dnešní době k udělání dojmu stačí.
- "Tak pardon, to mě těší," zacouvala jsem omluvně. "Ale měla jsem na mysli i jiný věci. Uznej, že takhle chytrou, v tolika směrech vzdělanou a schopnou maminku, navíc mladě vypadající, štíhlou a vůbec mimořádně zachovalou má ze tvých kamarádů málokterej."
Starší zadumaně připopokývnul. Mlčky. Raději jsem hodila za hlavu též úvahy, jestli to mlčenlivě nijaké připopokývnutí je souhlas, či výraz taktu, s nímž rozumný muž jakkoli rozumné ženě některé věci nevymlouvá. Rozhodla jsem se výchovnou lekci z rodičoctění dotáhnout až do drtivého do konce.
- "Vemte si, s čím vším si vaše maminka poradí, co všechno se musela naučit a naučila a že cokoli dělá..."
- "Tak od toho nikdy neodejde..." doplnil mě malej.
Zadrhla jsem. Ehm... Byla to pochvala, nebo ne? - Synové se soustředěně cpali špagetama a oba svorně měli ve tvářích přesně ten poker-face nehybný výraz, jaký se pro rozumné muže patří.
Jen počkejte, bestie malý, však já vás ožením...

23 komentářů:

  1. Hodně z toho odsud nejde posoudit, neb nebyl, neviděl, nechutnal, zná málo a krátce. Ale chytrou, v tolika směrech vzdělanou a jedinečnou si ji přesto vidět dovolí.

    OdpovědětVymazat
  2. Ale když o to nejdeee! :-) Mám radost, že ty malý bestie se mnou hrajou tyhle hry, a na celý vzdělání a chytrost maminky naprosto prdí. :-)))

    OdpovědětVymazat
  3. Jednou třeba ocení, že je maminka učí chovat se k ženám.
    A potom taky poznají, že ne všechny jsou jako maminka.
    A pak Ti odpustí. Děti, když dospějí, tak rodičům vždycky odpustí, přestože se na dětech ničím neprovinili.

    OdpovědětVymazat
  4. Někdy přemýšlím, jestli víc učím já je, nebo oni mě...

    OdpovědětVymazat
  5. Výuka je vždycky oboustranná - aneb mnohé z dětství, co jsme znali, jsme poněkud pozapomněli. Jo, možná se na všechno díváme tak trochu moc z výšky. Někdy neškodí trošku poklesnou v kolenou a snížit si horizont. Hodně se tím změní proporce i poměr důležitosti různých věcí :-)
    Až si jednou budou hledat nevěstinky, pěkně se nadřou - laťku jim zvedáš hodně vysoko :-)))

    OdpovědětVymazat
  6. Snížej si laťku v intelektuálních kravinách a najdou si holku, co jim bude víc uklízet. :-)))

    OdpovědětVymazat
  7. to je skrytej inzerát na seznámení, vy truhlíci.
    pochvala od partnera - a tím mám na mysli "toho, kdo je rovnocenný a žítí s ním je lepší variantou, než býti sama" - vždycky chutná nejlíp.
    samochvála i samohana je vždycky taková polovičatá, i když přesně podle představ ;)

    OdpovědětVymazat
  8. bos.: Ty jsi fakt dítě a truhlík ještě k tomu. To Ti nikdo nikdy neřek, že když si všimneš něčeho takovýho, tak o tom máš mlčet? Tak vidím, že Ti ještě nikdo neposkytl lekce o tom, že některý věci se prostě neříkaj (nezveřejňují) - i když to třeba víš :-)))
    Já už takovejch lekcí dostal :-(

    OdpovědětVymazat
  9. Bos.:
    Tak tentokrát malinko vedle, jsem vdaná. :-))) Spoluživitel rodiny, pravda, pobývá věčně věkův pracovně kde jinde, ale jinýho by mi děti určitě neschválily. :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Nejsi, aspoň to tu maj černý na bílým i ti, co si mysleli totéž a nenapsali. :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Už budu hodnej. Fakt. Možná. Chviličku :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Jednou bych taky chtěla být takovou mámou. I když štíhlá asi nebudu nikdy, to ostatní snad jednou zvládnu:-)
    Jinak-jsem tu po delší době a tvé stránky se mi hodně líbily jak byly...nicméně i já se teď přestěhovala na bloguje a jsem docela spokojená:-) Dávala jsem příteli číst tvůj památný článek o mužském čůrání. Měli jsme na to téma dost dlouhou debatu. On by to zvládnul. Já ne.

    OdpovědětVymazat
  13. Bahanka:
    Díky. :-) Pojaly jsme stejnou šablonu, viď? :-)
    Z postoje ku čůrání, prosím, zas tak moc nevyvozuj, ty závěry (jakože důkaz vzájemné důvěry) jsou použitelné jen v některých případech. Čtu tě. Doufám, že vaše debata na toto téma nebyla jednou z těch posledních kapek...

    OdpovědětVymazat
  14. Neeeee...:-) Jen zatoužil po jiném, také intimním důkazu mé důvěry. Podle mne v okamžiku, kdy člověk začne vyžadovat důkazy důvěry, sám ji postrádá. Nepochopil. Vyžadoval. Nedostal. Těch kapek bylo ale mnohem, mnohem víc...

    OdpovědětVymazat
  15. A mohla bych poprosit o radu? Dlouho jsem si nevěděla rady s vkládáním Odkazů na oblíbené stránky. Proto je teď vepisuju přímo do html šablony. Jde to i jednodušeji? Díky:-)

    OdpovědětVymazat
  16. Bahanka:
    Jde, přímo z horních voleb: odkazy,ankety - stačí tam vyplnit formulář. Ale já je taky píšu do html, protože je chci mít seřazený podle abecedy. Ty přes formulář se prostě připíšou a nijak je nepřeskládáš.

    OdpovědětVymazat
  17. Bahanka:
    S tím vyžadováním - postrádáním: Ano. .-)

    OdpovědětVymazat
  18. zvlastni je, ze ten stav primereneho (vlazneho) obdivu a respektu se posleze prehoupne do stavu silneho despektu a shovivavosti k slabostem rodicum. Z niceho nic ty decka najednou vidi jen nase horsi stranky a to v naprosto nafoukle a zvelicene podobe. A s predsevzetim, ze oni tak NIKDY neskonci. Nebo jeste lepe, ze by spis umrely nez takhle dopadly :o)

    OdpovědětVymazat
  19. napadla me jedna uzasna hlaska, jeste z doby kdyz jsem byla pro moje deti vzor dokonalosti :o) "Nase maminka ma i prdy vonave" To kdyz se muj muz vztekal ze ho vsichni honi kvuli smradu a mamince nic nereknou :o)

    OdpovědětVymazat
  20. Radka:
    Vida, zkušenosti zase o něco pokročilejší. :-) Ale je to tak. Snad to budoucí neodvratné psychicky unesu. :-)))

    OdpovědětVymazat
  21. Z přednášek psychologie jednoho moc zajímavého člověka si pamatuju, že to jen děti hledají samy sebe. A jelikož ještě nevědí, co vlastně chtějí a kdo že vlastně jsou, začnou velmi silně pociťovat, kdo nejsou a co nechtějí. A obranou reakcí na předchozí zbožňování začne ten negativismus. Takže to se jen rodí nová osobnost. Chce to klid a silné nervy:-)U mne se to projevovalo silnou averzí vůči mé postavě. Není až tak hrozná, jenom je prostě přesnou kopií mé matky. Takže diety diety, díky nimž jsem si postavu zkazila úplně. nejsem přímo koule, jen těch ženských tvarů by mohlo být méně:-)Teď jsem už smířená.

    OdpovědětVymazat

KOMENTÁŘE UZAVŘENY

Blog bude pokračovat na http://rulisa.mzf.cz/

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.