(Optimalizováno pro černobílé monitory)

7. 3. 2006

366 příběhů pro dyslektika

Kdysi jsem absolvovala nějaká ta školení. Jak pracovat na nápravě SPU. Jak dětem tvořit cvičné texty, pomůcky, hry, čeho se vyvarovat, do čeho je nenutit. Třeba do dlouhých cizích slov a jmen. Hm...

A pak můj vlastní kombinovaně dys- synáček udělá skok od komiksů se Čtyřlístkem rovnou k biblickým příběhům. Protože mu je dal brácha. 366 jich je, na každý den v roce jeden příběh. Hm. Pravda, jeden příběh jedna stránka a ještě se tam vejde obrázek... Ale stejně...

Ta jména... Luštíme je občas spolu, jazyk si na nich lámem a při "rozboru" pointy příběhu či nějakých těch podobenství je radši vynecháváme. Ale malej se snaží. Slabikuje a drkotá přes ně statečně, ba přímo zatvrzele, a - světe div se - čím dál řidčeji přehazuje písmenka v obyčejných slovech okolo. Už se předrkotal přes Gedeóna, Jišaje, Abígajil, Iš-bóšet, Mefíbóšet a Jóšafata, přes Chizkijáše, Chilkijáše, Jóšijáše a Jeremjáše, přes Midjánce, Pelištejce a Jebúsejce...

Ovšem Belšasar už byl moc. Docela se nám ulevilo, když jeho království začalo spět k zániku, aspoň podle toho, co tam na zdi znesvěceného chrámu v Jeruzalémě vyvěštil Daniel. Synáček s potem na čele doluštil poslední větu kapitoly "Téže noci perský král Darjaveš napadl Babylón a zabil krále Belšasara."

"Ufff..." odfoukl si s úlevou. "To je dobře, už o něm nebudu muset číst."

Mravoučné vyznění téhle kapitoly vyšumělo poněkud do ztracena.

Mladík zaklapl bichli. "Už jsem skoro v půlce. Jsem dobrej." Koukl na titul na tvrdých deskách knihy, osázený zlatavým písmem. "No, však je to taky Tři sta šedesát šest biblických příběhů pro nejlepší..." dodal pyšně.

Vzala jsem ho kolem ramen. Musela jsem. Aby ta rána do ega nebyla tak krutá.

"Jsi skvělej, broučku," povídám s očima zapíchnutýma do zlatavého titulu. "Akorát že ta knížka se jmenuje Tři sta šedesát šest biblických příběhů pro nejmenší." Pusa na čelo. "Ale to nevadí. Pro nejlepší je to taky."

47 komentářů:

  1. :-)) To bylo krutý, mělas ho v tom aspoň to příště nechat

    OdpovědětVymazat
  2. hehehe, si kruta ;-)

    tiez nechapem naco su komu mena, malo by sa to vsetko poprelepovat na A, B, C a D a je vybavene, clovek by sa pak aspon mohol sustredit na dej a normalne slova

    OdpovědětVymazat
  3. F + M : Já vím, měla jsem ho nechat... :-(

    (3) - Ale zas by neměl ten pocit vítězství :-)
    Pro mě překvapivý efekt onoho "drkotání" byl právě v tom, že v jednoduchým textu na jednoduchých slovech si kluk písmenka přehazuje daleko častějc. Když se pekeleně soustředil na ty strašlivý jména, kupodivu "normální" slova zvládl správně. Snad že ho to donutilo zpomalit a soustředit se. Nevím.

    OdpovědětVymazat
  4. Belšasar - taky myslím, že když už se někdo rozhodne být slavný, měl by se jmenovat nějak normálně :-)

    OdpovědětVymazat
  5. (4) - i neměla jsi ho v tom nechat - časem by to přečetl správně a zklamání by smetlo i to vítězství, co bylo doopravdické ...

    když se člověk občas pouští do těžkých úloh, na které ještě nestačí, obvykle se tím hodně naučí a pak mu ty "přiměřené" jdou mnohem líp

    OdpovědětVymazat
  6. Fousek: Dík za podporu. :-) Možná máš pravdu. Pozdějc by na to třeba byl sám. Takhle se to aspoň pofoukalo. :-)


    OdpovědětVymazat
  7. Odskočím (si:-) od tématu:
    Furt si lámu hlavu, jak s tím písmem, protože ve MSIE zlobí všechno krom Arialu, Timesu, Courieru, Verdany. Jakej je názor odborníků (tedy jako těch, co se v tom vyznaj víc než já) na míchání patkovýho a bezpatkovýho písma? Je to moc blbý, perex timesem a zbytek článku třebas verdanou? A nebo všechno nechat patkový a jen perex a článek verdanou?
    Začínám být odhodlaná obětovat estetiku funkčnosti...

    OdpovědětVymazat
  8. V mém případě o "odborníkovi" nemůže být ani řeč, ale čistě z titulu čtenáře - čitelnější je podle mě bezpatkové písmo, ani bych ho nekombinoval s jiným...

    OdpovědětVymazat
  9. A co takhle? Netluče se to moc?

    OdpovědětVymazat
  10. tak z typografie znám velmi málo - pouze jedno pravidlo: musí to vypadat tak, aby si čtenář nevšímal, jak to vypadá, ale dobře se mu četlo, co je napsáno - neslyšel jsem, že by se serif se sansem nemohly kombinovat - pokud je každý pro něco jiného

    OdpovědětVymazat
  11. písmo článku se zmenšilo ?

    OdpovědětVymazat
  12. Nee, změnilo. :-)
    Spíš zvětšilo, jak tak koukám na původní verzi.

    OdpovědětVymazat
  13. bolej oči, nevím, jestli to je Firefoxem, nebo mnou, ale je to rozostřené...

    OdpovědětVymazat
  14. aha, v Konqueroru vidím bezpatkové ve Firefoxu patkové, ale menší - čitelné v obou případech hůř ... ale windowsáci to budou vidět stejně úplně jinak a já to nějak přečtu :-)

    OdpovědětVymazat
  15. asi nemám ty fonty, co používáš, tak se něčím nahrazují ...

    OdpovědětVymazat
  16. Čert vem IT technologie, dejte mi psací stroj... :-(
    Já to vidím v MSIE i ve FF stejně, takže windowsáci by měli být spokojení a těch 0,1% fajnšmekrů, co musej mít něco extra, ať si vemou lupu. :-)

    Roztáhla jsem ještě trochu vertikálně řádky, Jirko*, odrazilo se to nějak na čitelnosti?

    (Ale ten Sylfaen byl hezčí...Fňuk... Škoda, že se v IE roloval... Fňuk...)

    OdpovědětVymazat
  17. Fousek: Změnila jsem jen písmo článku, a to na Verdanu, což je písmo, který máš nadefinovaný i ty na svým blogu. :-) Jakpak se ti jeví písmo tam? :-)

    OdpovědětVymazat
  18. jo, je to lepší, ale nejlépe se čte písmo v perexu, i když je menší...

    OdpovědětVymazat
  19. Verdanu mám i u sebe na blogu a přitom vypadá jinak....já už se v tom nevyznám a neorientůuju...8^)

    OdpovědětVymazat
  20. Písmo u mně na blogu se mi jeví malé - ale vždycky si to zvětším v prohlížeči a tiše doufám, že vy "skoro stoprocentní nefajnšmekři" to budete vidět rozumně - když je to předdefinovaný styl :-)

    OdpovědětVymazat
  21. I když s tím, že písmo předtím bylo hezčí souhlasím - myslel jsem, že MSIE už používá jenom Dee Dee :-)))

    OdpovědětVymazat
  22. teď je to perfektní! Mimo to jsem si vzpomněl na jednu pomůcku ve Firefoxu - CTRL a "+" - , takže není problém rychlé úpravy...

    OdpovědětVymazat
  23. Čitelné to ale je - takže asi jo, myslím, že je to tak dobré :-)

    OdpovědětVymazat
  24. Jirka*:
    Tak nevím, mezitím jsem s tím ještě něco stvořila, tak mi, prosím, dej vědět, jestli bylo lepší to předtím, nebo teď tohle.

    Fousek: Podle přístupů používá cca 55% lidí FF, 40% MSIE, a to zbylé (nikoli jedno) procento je kdeco jinýho. :-)

    OdpovědětVymazat
  25. U mně je to 80% Gecko (tedy FF, Mozilla ... ) a zbytek je MSIE a KHTML (můj domácí Konqueror ...)

    OdpovědětVymazat
  26. (26) - teď je to nejlepšíííí, héééj, dóóóbrýýýý..... už nehejbej s tou anténouúú, takhle to néééch....8^)

    OdpovědětVymazat
  27. Provedu, Jirko*. :-)))

    OdpovědětVymazat
  28. co ja viem, pouzivam IE a pismo v celom clanku mi pride dobre a rovnake tak v perexe aj v tele resp. aky perex myslite? ja sem chodim z RSS citacky, ze tu je nejaka hl. stranka ani neviem, font je teraz podla mna dobry, aj ked velkosti nikdy nie je dost, dalo by sa to este zvacsit, vacsia velkost zrychluje a zlepsuje citatelnost

    OdpovědětVymazat
  29. Markoff: A předtím (s tím původním písmem) se ti nestalo, že by se ti text "zdrcával"? Mně jo a vím i o jiných, co se jim to v MSIE dělo. Proto jsem předělala písmo.
    Větší než tohle jsem zkoušela, ale zdálo se mi ještě míň přehledný - moc "prázdný", kdyby větší, asi by to chtělo i jinej font. Mně osobně moc velký písmo spíš vadí. Možná je to jen moje ustrnulost na knižním fontu :-), ale zvětšovat se mi to už nechce.

    OdpovědětVymazat
  30. Ruliso, nedávno jsem slyšel o někom, kdo trpí dyspraxií. Nevíš, co to je??

    OdpovědětVymazat
  31. (32) : Porucha motoriky. Může být celková nebo s převahou v oblasti jemné motoriky (obratnost prstů, jemná rovnováha, atd.) Jako by dítko bylo pořád trochu v křeči, ztuhlé, nešikovné. Dá se docela dobře rozcvičit, samozřejmě v horizontu let, ne týdnů. Pak se ještě užívá pojem "verbální dyspraxie" v souvislosti se schopností vyjadřovat se, artikulovat... Tak něco.
    Abych osvětlila: Mladší je dysgrafik s dyslektickou nadstavbou, starší LMD (porucha soustředění) s dyspraxií. :-)
    Jinak jsme normální. :-)))
    (Starší už se srovnal docela dobře. Problémy má jen minimální, když je unavenej.)

    OdpovědětVymazat
  32. ble, beztak su to kecy, kedysi boli decka akurat blaznive a mali problemy s citanim a neboli problemy, dnes su dylektici, dysgrafici, dyspraktici, LMD a ktovie co este a robi sa z komara somar

    OdpovědětVymazat
  33. No, Markoffe, s tím tak úplně nesouhlasím, dřív se o tom moc mluvit nesmělo, tak se prostě nic neřešilo a byla to výsada "postižených rodin", ale musím uznat, že se dnes spousta věcí přehání a pitvá...

    OdpovědětVymazat
  34. Někdy trochu jo. :-)
    Ale na druhou stranu - když to psycholg ňáko takto odhalí, tak taky poradí, co s tím a jak pracovat na nápravě. O nic jinýho nejde.
    Teda - jde. Taky jde o sebevědomí těch děcek. Kdyby se to prostě odložilo s tím, že jsou hloupý, budou hloupý nafurt a ještě z toho nešťastný. Takhle - když se ví, co s tím - je pokrok přec jen znát a děcka to nevzdávaj, jako že jsou hloupý.
    A není pravda, že každý dítě, co mu to nejde ve škole, to uhraje na papír od psychologa. Když jsem učila, doporučovali jsme tu a tam nějaký dítko na vyšetření. Z těch se většina - cca devadesát procent - fakt potvrdila jako nějaký dys. Ale párkrát si zažádali rodiče sami, páč se jim zdálo, že škola jejich dítku křivdí, a to několikrát přišel posudek "SPU neprokázána, inteligence v pásmu průměru až podprůměru", atd. :-)
    A fakt je, že jsou rodiny, kde nenajdeš jediný SPU dítě široko daleko, a jsou rodiny, kde se to objevuje takřka pravidelně. Třeba čtyři děti a všechny dys.
    Měla jsem na základce spolužačku-kamarádku, v normálním životě docela chytrá holka, orientovala se, dobře se vyjadřovala, nápaditá, tvůrčí. Ve škole totál krach, prolízala s dřinou a čtyřkama takřka z milosti. Neuměla pořádně číst, pletla písmenka a přehazovala číslice a všichni ji měli za blbou. (Doučovaly jsme ji ještě s jednou spolužačkou na střídačku, i její maminka, byť sama učitelka, to s ní vzdala.) Tehdy nikdo žádný dys neřešil a holka probrečela noci, že je blbá. Vyučila se krejčovou, ale protože blbá fakt není, tak dneska má vlastní firmu, zvládá účetnictví a administrativu stejně jako návrhářství, uživatelsky PC, učí se anglicky, atd. Má dvě dcery - obě dyslektičky a dyskalkuličky. Ale protože se na to přišlo brzo (na rozdíl od ní) a dělalo se s nima na nápravě, obě holky bez problémů udělaly přijímačky na SŠ a jedna už má hotovou maturitu.

    OdpovědětVymazat
  35. ano.... dřív se nic neřešilo, protože se lidi styděli přiznat svou neschopnost čelit nějakým komplikacím.... v těchto situacích já osobně přikládám největší díl starosti na rodiče, kteří mohou hodně udělat (anebo kazit). Nemám rád lidi, kteří neustále tvrdí, že si učitelka zasedla na jejich dítě. Jakoby si mysleli, že tím ukazují na sebe a neustále se brání nalézt skutečný důvod. Smekám před každým, kdo tyto situace umí zvládat, nebo nějak řešit. Nevím, jestli někdy budu mít někdy příležitost se přesvědčit o svých schopnostech při tom samém....

    OdpovědětVymazat
  36. Ad (26) a (27) - Oprava procent:
    Dneska 63% Géčko, 34% MSIE. :-)

    OdpovědětVymazat
  37. Věřím, že jo. :-)

    OdpovědětVymazat
  38. len to decku zbytocne pridava komplexy, kedysi sa to proste vyriesilo tym, ze je clovek blby na pisanie, na citanie, na matiku a pod. a neriesilo sa to, tak to proste bolo tak naco to pitvat a snazit sa byt dokonalym ako v reklamach? dokonalymi beztak nikdy nebudeme tak naco sa tak branit prirode, ako keby sme doteraz neprezili bez vsemoznych vymyslov psychologov, toto nie je o nic menej zvrhle ako ti metrosexuali ktori su podla vas vsetci tak svorne umeli a divni ze sa s nimi neda bavit a byt kamarat, ked sa vsak uz jedna o decka tak je to ine, ako keby sme kazdy neboli nejaky

    OdpovědětVymazat
  39. dnes kazdemu decku najdu nejaku chorobu a rodic ma na vyber ci ten papier hodi do smetiaka alebo nie, lebo doktori to vazne prehanaju

    onehda bol otec na lekarskej prehliadke ohladne alergii a jej vysledky ma pobavili asi tak, ze som sa ho spytal ci tam predtym nedostal nahodou dotaznik co ma rad, pretoze take vysledky ako capu alergologovia bych vedel davat aj ja, dal bych vyplnit dotaznik co maju ludia radi a nahodne tam svihol podla neho co im sposobuje alergie a coho sa maju v zaujme dodrbania zivota vzdat preto, aby sa mozno priblizili idealu zdraveho cloveka, dakujem neprosim, budem jest slaninu aj dalej aj ked je v nej cholesterol, lebo mi chuti, to riziko som ochotny podstupit, aby som z toho zivota aspon troska mal

    OdpovědětVymazat
  40. Věř mi, Markoffe, ty děti nemají komplexy z toho, že jsou dys, naopak, ono s ejim uleví, protože dostanou paír na to, že NEJSOU blbí. A většinou je to spíš povzbudí, aby se nebály s tím chodit do školy. Dřív takový dítko končilo na učňáku a většinou (ta moje kamarádka budiž jednou z výjimek) taky skončilo s chutí do vzdělávání se vůbec. Dneska - když se s tím trochu něco dělá - se takový dítě dostane na SŠ, udělá si maturu a pak často klíďo píďo udělá i VŠ takovýho zaměření, který s enetluče s jeho dys. Takže dyslektici končej na technikách a dyskalkulici na fildě - a úspěšně. Nejde o to, aby byli dokonalí, ale aby jim to nezabránilo najít si svoje silný stránky a uplatnit se v nich. Mají-li na to.

    OdpovědětVymazat
  41. ok moze byt, ale beztak si myslim ze to doktori a psychologovia (to su 2 kategorie) prehanaju a zvelicuju veci, tych moznosti riesenia je vzdy viacero, jedna z nich je snazit sa byt normalny ako vacsinova populacia za kazdu cenu

    a nikto predsa netvrdi ze su blbi, len su ini, niekomu nejde citanie, niekomu nieco ine

    OdpovědětVymazat
  42. priklanim se k nazoru Markoffa. Vzhledem k tomu ze jsem mela divoke a neposlusne dite, tak jsem s nim musela jit ze skolky k psychologovi na posudek (oznacil ucitelku ve skolce jako hroznou kravu) Zistili mu hyperaktivitu, nedozralost mozku a podprumernou inteligenci pod IQ 90. Doporucili mi odklad. Cela zoufala jsem sla k druhe psycholozce a ta zjistila to same a jeste mu napsala leky na okysliceni mozku.
    Vysledek je ten, ze jsem papir hodila do kose a dite poslala do skoly. Ukazalo se ze je sice divny, ale velice chytry.
    Druhy kluk zase nemohl pochopit odecitani v prvni tride. Zlamali jsem nda nim vsichni hul. Proste blbej. Pak si zopakoval prvni tridu jeste jednou a byl skvely. Jednoduse mu seply kontrolky v hlave.
    Ten nejmensi ma poruchu koncentrace. Doporucili ho do zvlastni skoly. Opet jsem papir hodila do kose, kluk sice problemy ma. Zapomina, plete kose s banama, ale zase jine veci mu jdou lepe. Ja jsem taky pletla a vynechavala pismenka, neumela jsem psat. Ale jine oblasti treba matematika ci chemie to srovnaly. Kazdy je v necem lepsi a v necem horsi. Ten kdo je ve vsem nejlepsi ma vetsinou v zivote pak problemy.
    Kdyz budu motat a prehazovat pisemna, tak dostanu z diktatu ci psani petku. Ale ze cteni ci vyjmutych sloves muzu dostat jednicku a jsem na trojce. A to je dobry vysledek. Bez nejakych psychologickych papiru.

    OdpovědětVymazat
  43. Radko, možná máš pravdu. I když doporučit do zvláštní školy dítě kvůli poruše koncentrace - to jsem ještě neslyšela. (Starší ji má taky.) Možná jsem příliš uprděná z autorit a z toho, že by mohly mít pravdu a že naslouchat jejich radám by mi (mýmu dítěti) mohlo pomoct. Ale kdybych měla volit znova, udělala bych to zas - k tomu psychologovi. Myslím, že nám to v obou případech pomohlo. A třeba se mýlím a zvládli bychom to i bez toho... Kdoví. :-)

    OdpovědětVymazat
  44. to nebyla zvlastni skola ale specialni vyrovnavaci. Pro me to znelo uplne stejne :o(
    A ja te neodrazuju od navstev psychologu. Mozna by me nejaky ten psycholog v mojem mladi pomohl taky. Ale kdyz se divam na moje nekdejsi problemy a moznosti profesionalu, tak o tom i pochybuju.

    OdpovědětVymazat
  45. A jo, vyrovnávací - no ale tam se bere to samý učivo co na "normální" škole, akorát je tam míň dětí ve třídě a učitel má na to který dítko víc času, může se jim víc inidividuálně věnovat. To je celý. :-)
    Z vyrovnávačky se dá pak přejít do jakékoli normální školy/třídy.

    OdpovědětVymazat

KOMENTÁŘE UZAVŘENY

Blog bude pokračovat na http://rulisa.mzf.cz/

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.