(Optimalizováno pro černobílé monitory)

8. 3. 2006

Lžu - a v tom nelžu.

(A taky miluju škatulkování.)

Není lež jako lež. Když lžu s nechutí, úplně se vidím, jak je to na mně vidět. Když lžu s chutí, bavím se tím, jak mi všichni mi věří. Když nelžu a říkám – dávám něco, co člověk dává z ruky opatrně jako poslední vajíčko ve střední Evropě po pandemii ptačí chřipky, tak mi nevěří nikdo. Občas je to na špagát a jít se oběsit do rybníka, občas to má něco do sebe.

Znám člověka, co nikdy nelže. Fakt. Teda ženskou. Mám podezření, že ji to neumí ani napadnout. Nikdy jsem ji nepřistihla byť jenom o tom uvažovat, nikdy jsem ji neslyšela někoho ujišťovat, že mu nelže či nelhala. Taky neznám nikoho, kdy by si to o ní myslel, nemyslel si to dokonce ani náš bývalý společný šéf, který byl stran podezření ze lhaní takřka superman. Docela dost si vážím toho, že mě tahle čistá osůbka počítá do svýho světa a že mi věří, přestože o mně ví ledacos. Ale popravdě – jí se lže blbě i ze srandy.

Znám docela dost lidí, co lžou druhým a co to o sobě vědí. Některým to nevadí, naopak, mají to jako běžný způsob, jak s leckým vydrbat či jak si leckoho nepustit k tělu. Některým to vadí, ale určitý situace bez toho prostě nezvládnou. Zajímavý bylo pro mě zjištění, že kdybych si měla vybrat – tak radši ty první. Ti druzí jsou jako společníci rizikovější.
Ale vůbec nejzajímavější byl poznatek, jak dobře se dá vyjít s člověkem, s nímž máte vztah založený na dohodě, že si budete klidně lhát navzájem a nebudete si to vyčítat ani to brát osobně. Prostě taková hra. Když něčemu uvěříte a zjistíte, že jste se spletli, můžete klidně lhát a říct, že jste ve skutečnosti neuvěřili a jen to tak hráli. Váš protihráč tomu tvrzení nemusí uvěřit, ale klidně vám může lhát, že uvěřil. Nikoho nic nebolí, všechno je jen momentálně uvažovaná hypotéza, proměnlivě tvárná platforma pro rozehrávání čehokoli, co mezi dvěma lidmi může být. Dobrá a v jistém směru docela přínosná hra. Ale nemá šanci stát se ničím víc než hrou.

Znám taky lidi, co lžou sami sobě a vědí to. I s těmi se dá vyjít, pokud to není jejich univerzální recept na všechno a pokud na nich nejste moc závislí. A pokud jsou schopni říct: „Hele, já sice vím, že si to všelijak vymlouvám a zdůvodňuju, (maluju na růžovo, blbnu, atd.), ale takhle to teď prostě chci. Tak mě nech, když si natluču nos, s čímž počítám, bude to koneckonců jen a jen můj nos a nějak si to už vyžeru.“ – Každý člověk má svůj recept na sama sebe. Tihleti si s tím nabitým nosem sice občas neodpustí zanadávání, co si zas vyžrali, ale obvykle se ze sebe sama nehroutí a vinou za svoje chyby druhý nezavalujou.

A pak znám lidi, co lžou sami sobě, ale nikdy to nepřiznají. Z těch mám hrůzu. Z těch, co potřebují mít přesvědčení, že dělají a říkají všechno „správně“. Z těch, co si upraví cokoli jakkoli, jen aby to „správně“ bylo – i zpětně. Cokoli, co řeknou či udělají a co začne směřovat proti jejich přesvědčení či co se jim vymkne a začne ukazovat na protimluv, znovu – a lépe - vysvětlí, opraví, zdůvodní, zapasují do normy správnosti, když ne do té původní, tak do jiné, vlastně ještě vhodnější a správnější. A věří tomu. Že takhle to bylo od začátku a nikdy jinak. Strašlivě tomu věří. Věří tomu tak, jako věří neplavec záchrannému kruhu. Jenže oni ve své jistotě, že si přece nelžou, když jim to všechno tak pěkně pasuje, mají svůj nafukovací kruh za zaoceánský parník, jehož palubu nabízejí všem okolo. V tom nejlepším úmyslu.

A pak znám sebe. Ode všeho lhaní kousek. Možná proto, že to vím... Možná proto už nechci riskovat nikoho dalšího na palubě. Nebo určitě ne neplavce, co hledá zaoceánský parník.

27 komentářů:

  1. Občas vědomě někomu lžu. Většinou proto, abych tomu dotyčnýmu nějak vrátila nějakou hnusárnu, co mi předtím proved. Jinak možná taky občas mlžím. Ale vždycky, když zalžu, tak mám pocit, že to sakra na mně musí každej poznat :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak jsem přemýšlel, jestli bych našel jediného člověka, kterému jsem nikdy, ani jednou nezalhal. Asi ne.
    Sobě taky - a při lhaní sobě umím být nejpřesvědčivější.
    Otázka, je, jestli tím, že lhaní sobě přiznávám, náhodou taky nelžu. Že sice naoko tvrdím, že vím, že si občas lžu, ale ve skutečnosti si potají myslím, že ne. Nevím, nepoznám.

    OdpovědětVymazat
  3. Jsi sečtělá, informovaná, hloubavá, kompetentní, objektivní, rozvážná, rozumná, opatrná, střídmá, uzavřená, schopná, nezávislá, soběstačná. Doufám, že jsem toho moc nezapomněl :-)

    OdpovědětVymazat
  4. ad predposledny odstavec - pomaha hovorit vcelku potichu nech si druhi musia domyslat, cloveka pak moze pobavit ake veci su si schopni domysliet, inak je to ale vcelku rozumny postoj nedavat zbytocne radikalne postoje nech sa clovek nezhovaduje, treba sa ucit z debat politikov v TV :-)

    OdpovědětVymazat
  5. [2] hej, to je asi ako s porusovanim zakona, schvalne dokazal bys povedat 4 najvaznejsie porusenia zakona bez obav? mna k tomu inspiroval tento pobavujuci navrh novej verzie "4 veci"
    http://www.dgx.cz/trine/item/ctyri-veci-ktere-vam-znici-zivot

    konkretne mam teraz na mysli bod 4, aj ked tento clanok sa tyka skor bodu 2

    OdpovědětVymazat
  6. "4 najvaznejsie porusenia zakona" - možná dokázal, myslím, že u těch čtyřech nejvážnějších už uplynula promlčecí doba :-)))

    1. ublížení na zdraví (kdyz jsem se rodil)
    2. krádež - otec vždycky doma vytahoval drobné mince z kapsy a nechával v misce ve skříni - tak jsem občas uzmul nějakou tu pětikorunu na zmrzlinu ...
    3. nesplacené dluhy - hlavně jsem neoplatil protislužbou, přestože jsem měl a mohl - i když to není trestné podle zákona ...
    4. podvod - místo práce, za kterou mi platí, píšu na blozích

    ... a stejně lžu a nejsou to ty nejzávažnější :-)

    OdpovědětVymazat
  7. (6) Účel světí prostředky, proto ti myslím bod 4. odpustí všichni, kteří tě čtou:-)

    OdpovědětVymazat
  8. A já? Lžu. Nejhůř se mi lže matce, což jsem udělala jen párkrát v životě a to nedávno. Člověk se velmi rád šidí lží, že lže pro dobro toho druhého. Myslím, že milosrdná lež je stejnou lží jako kterákoliv jiná. Jenom prozrazuje o člověku, že se cítí být jistým způsobem nadřazen nad tím druhým. To není pěkné...
    Takže má 4 porušení zákona:
    1) lenost
    2) ublížení na citech (působím velmi často aniž bych chtěla)
    3) občasná vypočítavost (ve vztazích s lidmi)
    4) zbabělost (porušovat zákony)

    OdpovědětVymazat
  9. (2) Bingo. :-) Dalo by se ještě napsat "...ale ve skutečnosti si myslím, že když jsem si něco přiznala, tak jsme se očistila a už to vlastně není pravda."

    (5)Jo, na to jsem tady taky nedávno odkazovala, super. :-)

    (7) Souhlas. :-)

    (6) + (8)
    1) lenost (a z toho i lhaní)
    2) zbabělost (a z toho i lhaní)
    3) nemilosrdnost (z toho občas pravda)
    4) sebestřednost (z toho občas slepota)

    1) krádež - naposledy vloni na podzim
    2) podvod - hm, letos už jsem účetnictví přenechala kamarádce
    3) zneužití - ehm... v obou významech :-)
    4) ublížení na zdraví - taky v obou významech :-) (Nevím, kolik ho tenkrát stál ten zlatej zub.:-)



    OdpovědětVymazat
  10. A eště ke (4) : Tenhle článek jsem měla doma napsanej už asi měsíc ( v o něco delší podobě). Furt mi to přišlo blbý ho publikovat, aby si to na sebe někdo nevztáh. No, pak jsem to hodila za hlavu. :-)))

    OdpovědětVymazat
  11. (9) - odpověď na (2) - jo, to je přesný - spoléhání na "zpověď svatou"

    OdpovědětVymazat
  12. Znám odborníky (občas se neúspěšně pokouším o totéž), kteří umí ze lži udělat pravdu.... a ještě o tom přesvědčí celé své okolí

    OdpovědětVymazat
  13. ja som vas ale predsa nevyzyval ze mate hned zacat vsetci pisat, ja bych teda mierne obavy mal pri ich publikovani, preto ich radsej ani nepublikujem

    prehlasenie - inak prave pracujem na knizke, kde sa jednej vymyslenej postave zdal sen o citani blogu kde dostala rovnaku otazku a citujem vymysleny usek "Ferko Mrkvicka odpovedal:
    1. ehmvykolajenieuhm nakl.vlakuehm s partiou ako cca 8r
    2. drobne kradeze sladkosti/papier. potrieb z obchodu tiez do cca 10r
    3. MHD nacierno od 11/04 (nova praca v BA)
    4. magnet zastavujuci vodomer"

    z odkazovaneho clanku bych mal problem odpovedat na 4 ujmy ktore som sposobil zamestnavatelovi, kedze som nikdy nic nevzal, ani nijak nezneuzival telefon, nanajvys sa v praci flakal a novemu zamestnavatelovi mozem sposobovat ujmu hovorenim pravdy klientom

    inak ako mensi som samozrejme klamal o106, teraz sa tomu snazim uz striktne vyhybat a radsej som ticho

    OdpovědětVymazat
  14. [8] to ale nie su porusenia zakona, rec bola o svetskych zakonoch

    pak by sme tu mohli zacat spominat 7 smrtelnych hriechov znamych z filmu Se7en - Obzerstvo, Lakomstvo, Lenivost, Zavist, Hnev, Pycha a Smilstvo - v roznych situaciach mam docinenia skoro so vsetkymi

    odporucam vyhladat pasaz zacinajucu "Symbolika Sedem"
    http://www.kinema.sk/clanok.asp?id=19609

    OdpovědětVymazat
  15. co si pamatuju tak jsem lhala. Zejmena svojim rodicum, ale i taky ve skole ze zbabelosti. Rodicume zejmena ze nechlastam, ze nechodima za klukama a ze se ridim jejich pokyny. Ve skole, ze me boli hlava, ze jsem si zapomela ukol doma, ze si zrovna nemuzu vzpomenout.
    Byla jsem na sebe pysna, ze nikdo nic nepozna a ze to mam pevne v rukach.

    Casem jsem prestavala lhat svojim nejblizsim. A to proto, ze jsem si vsimla ze pri lhani mam takovy neprijemny sviravy pocit u zaludku. Kdyz jsem rikala pravdu, tak ten pocit zmizel. Takze v ramci vlastniho zdravi jak fyzickeho tak psychickeho vlastnim lidem nelzu.

    A tem ostatnim jen v krajnich pripadech jako treba: Ze mam hezkou kabelu, vid? Odpovim: JIste. Z toho me bricho neboli pokud to neni moc casto :o)

    OdpovědětVymazat
  16. Markoffe, dyk je to jedno, žes nevyzýval, tady je holt taková partija, co se chytne kdejaký kraviny, a eště si ji modifikuje dle libosti. :-)))

    Radka: Záleží na situaci. Ty lži ze zbabělosti či lenosti dělají neplechu kolem žaludku. Lži jako moje interní zábava na úkor těch, co mi taky lžou (či mě "lakujou", hrajou na mě habaďůru atd.) a myslej si, jak to na mě koulej a jak jim to žeru, tak takový moje lhaní mi kolem žaludku nic nedělá. :-)

    OdpovědětVymazat
  17. Poslední dobou lžu, až se mi od přirození práší... ehm... vlastně je to vždycky napůl... půl víkendu neotřesitelný alibi... Ale blbě je mi ze sebe samý úplně, ne napůl, to zas jo.

    OdpovědětVymazat
  18. (19) byla ode mě... :-)

    OdpovědětVymazat
  19. Jirka*: Nelži! :-)

    OdpovědětVymazat
  20. Ruliso: je to urcite zabavat zkouset kdo koho prechcije. Tribi to smysly :o) Asi jsem zpohodlnela, neni to nic pro me. Obcas se nekdo pokusi na me udelat habaduru, a ja pak prehodnocuju zda dotycneho poslu nekam hned nebo posleze.
    Srandicky jako prilepene tvaruzky zespodu postele jiz taky nepestuju.
    Krucinal, zebych fakt byla tak stara mura? Musim se nad tim vazne zamyslet.

    OdpovědětVymazat
  21. Mí kamarádi, co mě znaj, mě občas přechčijou zcela hladce. :-)
    Äle ti, co mě neznaj (a zejména chlapi, co začnou dělat ramena) jsou skvostný objekty pro pobavení. A ani nemusí být účelem, aby to zjistili. :-)

    OdpovědětVymazat
  22. Dee - tak tenhle stav sebe sama jsem měla, když jsem kdysi chodila se ženatým pánem. Pak jsme myslela, že ho zažiju, když by byl měl být důvod (respektive počítala jsem s oním stavem ještě předtím, než jsem tomu důvodu dala vzniknout) - a nezažila jsem. Nedostavil se. :-)

    OdpovědětVymazat
  23. ruliso: asi vim o cem mluvis. Ten stav se nedostavil protoze tvoje jednani bylo jedine mozne spravne reseni. Proc by te mely instinkty zrazovat? Ty hraji pro tebe!

    OdpovědětVymazat
  24. Radka: Myslím, že víš. Docela konkrétně. :-)

    OdpovědětVymazat
  25. Kdo lže, ten krade ...Já trochu lžu a taky trochu kradu. Ze lží používám hlavně ty milosrdné a ty, které nějakou situaci, nebo událost zjednoduší, abych nemusel složitě vysvětlovat. Sobě lžu taky. Když se potřebuju pro něco rozhodnout, vyberu variantu, kterou sám sobě dovedu nejlíp ospravedlnit včetně jejích nedostatků, které pak převedu na klady, abych později náhodou nelitoval, že jsem se nerozhodl pro variantu "B". A když trochu lžu, tak i trochu kradu. Okrádám MHD jednoho menšího okresního města - párkrát za rok se svezu na jednu, už delší čas neoznačenou, jízdenku. Revizora jsem v tom městě ještě neviděl - Trutnov není Praha. Před Vánoci mamce kradu linecké těsto - když ono je tak dobré... No a další drobné lži a krádeže ... ;-)

    OdpovědětVymazat
  26. BuK: Dík, to o tom rozhodování se je naprosto přesný. :-)

    OdpovědětVymazat

KOMENTÁŘE UZAVŘENY

Blog bude pokračovat na http://rulisa.mzf.cz/

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.