(Optimalizováno pro černobílé monitory)

14. 5. 2006

P.S. K flekům

Pohybovala jsem se po dvoře (podle Boženy Němcové šukala, ale to jsem fakt nedělala) a škublo mnou, jak sousedka zahřímala odvedle z balkónku na děti.

„Čau,“ povídám šikmo vzhůru nad eternitový plot mezi našimi dvory. „Ty máš rýmu?“
„Strašnou,“ povídá ona s názornou ilustrací do kapesníku, oči jako králík. Plačka na pohřbu hadra. „To je děs, ty pyly letos...“
„Ty jsi taky alergická?“
„No, normálně nejsem! Ale letos úplně hotovo... A malá přišla ve čtvrtek ze školy s takovýma divnýma flekama, že jsem myslela, že pojedem na pohotovost. Do rána to zmizelo a druhej den zas... Co tvoji kluci?“
„Kašlou. Malýmu jsem už zakázala chodit ven.“
Na balkónek se dosápal její muž, mimino v náručí, a zachroptěl „ahoj“.
„Copak? Taky?“
„Taky, taky...“

Chvíli jsme probírali pyly, ty všudepřítomný žlutý mrchy, co se letos usazujou v takovým množství, že nechá-li člověk stát auto na pár hodin venku, musí napřed shrnout souvislou vrstvu z oken, aby jimi vůbec viděl ven, a pátrat po původní barvě kapoty snad ani nemá cenu. Pampelišky, stromy a hlavně řepkové lány obestírají naše obytné zóny ze všech stran. (Ať žije bionafta, spása místních zemědělců v boji o přežití.) Po té nepříčetně dlouhé zimě se to zbláznilo všechno najednou a všechno kvete, jako by to mělo být naposledy v dějinách světa.

Ukazovala jsem ruce (gesto trosečníka mávajícího z atolu na záchranný letadlo), zatímco na balkónek dorazily jejich dvě starší děti. Zamávaly o pomoc taky.
Ulevilo se mi. Tuším, že jejich dcéra má z první třídy k přechodu ještě hodně daleko, a to prý ty fleky měla i v obličeji.

Pyšný, pytel, pysk, netopýr, slepýš, pyl - opucháme všichni. Asi není pomoci. Jen vydržet a přežít.
Tak jsme aspoň vymysleli, že ten ohyzdnej eternitovej plot by bylo nejlepší zrušit a spojit ty dva pitomě úzký dvory, aby naše i jejich děti měly pořádnej výběh a nemusely to při věčných vzájemných návštěvách obíhat kolem dokola a mlátit vratama.

21 komentářů:

  1. dobre je i vyhryzat diru, tajnou :o)Tu maji decka jeste radeji.

    U nas lilo, dvakrat. nastesti. zahrada jenom vrni :o)

    OdpovědětVymazat
  2. Prší teď. V eternitu se hryže blbě, praská, a je kancerogenní. :-)
    Už to upřesňujem, nějakej hezčí nižší průhlednej plůtek (přelezitelnej:), možná kombinovanejs živým (průlezným:), vzadu dvířka. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Na repku bych to nesvadela, u nas letos repna pole prakticky zmizela a pylu jsou kila... Ale zjistila jsem, ze ho vitr po hrstech vyfoukava z tech jehlicnatych potvor!

    OdpovědětVymazat
  4. Řepná, nebo řepková? :-)
    Tady je to fakt nejvíc řepka. I když stromy a pampelišky jsou hned v závěsu. Zkus mi věřit. :-)))

    OdpovědětVymazat
  5. ru: beru vsechny takove ty karcinogenni a alergenni strasaky s rezervou. Kdybychom se pravidelne hrabali v hnoji a mocuvce a obcas si jako deti nejaky ten kakanek spapali (jako muj stredni kluk) asi by nas alergie a jine potvory obesly.
    V moji rodine maji sestupnou tendenci. Nejvic nejstarsi syn (sterilni detstvi), pak stredni to je ten co pojidal vlastni vykaly - ten mel flicky jen sem tam a do roka zmizely, a ten nejmaldsi vyrostl na ulici na asfaltu, jedl vsechno co na ulici nebylo pribite a je zdravy jako repa.

    OdpovědětVymazat
  6. No, do jistý míry je to pravda. Ale moje děti se v hnoji a špíně matlou od mala a přesto měl starší jako dítě kožní alergie (zmizely nedávno, asi začátkem puberty) a mladší od mimina sníženou imunitu - maminka při druhým těhotenství už nestála za nic. No a maminka - jako já - se hrabe v hnoji a močůvce prakticky celej život (koně dělám od dvanácti, krávy až o něco pozdějc, co všechno jsem snědla na výletech s našima nebo u babičky na dvorku ani nejde vyjmenovat) a beztak mi ty mrchy vylízaj. Asi to nebude jen tím. :-)

    OdpovědětVymazat
  7. P.S. O sousedech nemluvě. Typická vesnická rodina, havěti plnej dvůr a hnojiště první, kam děti padají, když se učí chodit. :-)

    OdpovědětVymazat
  8. tak ja ti clovece jiz nevim. Snad je dnes i ten hnuj sterilni :o)

    OdpovědětVymazat
  9. Řepkou to fakt není :-) Včera šla bouřka a jak fouknul první poryv větru, z kvetoucího stromu na druhé straně zahrady u rodičů se zvedl obrovskej žlutej oblak pylu. Je to všude. I tady v centru města.
    Svůj nápor alergických reakcí čekám až rozkvete černej bez neboli kašička. Za ty roky už to mám vypozorovaný. A to jsem vyrostla taky na dědině, na polích a na zahradě, s kočkama a slípkama.

    OdpovědětVymazat
  10. Tak jo, řepku tady balím. :-)
    Ale kdybyste jeli tudlevá naší krajinou a viděli, že je prakticky jen dvoubarevná - tedy co není zelené, je souvisle žluté a že toho žlutýho jsou skoro dvě třetiny dohlednýho prostoru - třeba byste měli řepkovou alergii taky. :-)))

    OdpovědětVymazat
  11. ru: treba mas alergii na zlutou barvu!

    OdpovědětVymazat
  12. Jo, a proto mám teď na sobě žlutý tričko. :-)))

    OdpovědětVymazat
  13. nejak je tady pusto. Ja jsem sobotu probrecela a nedelu prokmitala. Nakup, prani ke dni matek, obed, buchta pro kluka, rizky pro kluka, salat pro kluka. Vyprani a vyzehleni ctyrech pracek. Ted baleni hromad jidla pro kluka a svaciny pro tatinka.
    Deprese se mi sice vyhybaji ale je to na vsechno na palicu.
    Muj sen mit pruchozi dum s davem ruznych pratel a znamych, kteri zde posedavaji, popochazeji, prichazeji a odchazeji dle libosti se zatim nekona :o) Snad nekdy v pristim zivote.

    OdpovědětVymazat
  14. Radi, nesmutni... Přátelé a známí asi taky perou a chystají haldy jídla pro své muže všeho věku, protože v týdnu taky chodí do práce.
    Víš co, tenhle sen o průchozím domě ve mně vyvolává souběžně představu buď:
    Za zády procházejících a posedávajících hostí kmitá pilná včelička paní hospodyňka, co chystá haldy jídla a pere ubrusy, aby všechno bylo tip ťop a hosté se cítili dobře, zatímco si povídají s nonšalantním pánem domu
    a nebo:
    Všude neskutečněj bordel, ale všichni na to kašlou, páč si všichni povídají, přičemž pán domu nepožaduje od své ženy žádné chystání ničeho a děti se obstarají samy.
    Ta druhá varianta je mi bližší, ale asi jde praktikovat jen za určitých podmínek.
    Ehm... Osobně - nežehlím. Jen výjimečně divadlový košile. (Ostatní košile jsem prakticky zrušila, kdo je chce nosit, ať si je žehlí.) V sobotu jsem vařila oběd až k večeři. (Chleba je taky jídlo a vysvětlila jsem to mládeži snadno - prostě že se mi nechce a jestli to přežijou, tak svorně odvětili, že přežijou, a bylo.) Vypraný prádlo mám poskládaný na pračce, uklízet je budu, až se mi bude chtít. Případně až z tý pračky spadne.
    (Ověřeno - když musím, protože už nic jinýho nezbývá, mám práci hotovou v polovičním čase, než když na ni mám čas a měla bych ji dělat "správně".)
    Měla jsem hezkou a ryze relaxační (rozuměj flákací) sobotu-neděli.

    OdpovědětVymazat
  15. vsak vis ze nejsu zadna vcelicka. Kdyz nevyzehlim (nebo alespon neposkladam) o vikendu, tak nikdy. Muzu to hodit hned do struhy. Stredni kluk maturuje pristi tyden a je to pro nej zivotne dulezite, tak ho podporuju alespon vyvarovanim. ja mu nachystala snad dve tasky jidla a dobrotek.

    Neskutecny bordel doma mi nevadi, nikoho neobsluhuju a neposluhuju. Ovsem nekdy se musim vehementne branit vypadum zvenci :o) Tem predelavacim. A tento vikend to bylo velmi hutne, rekla bych ze snad nad hranici snesitelneho. Nejlepsi by bylo, kdybych v urcitych situacich ohluchla.

    OdpovědětVymazat
  16. Vím. I to hutnění mi došlo.
    Klukovi držím všechny palce.
    Třeba až odmaturuje a opadne všeobecná nervozita z oné události, trochu toho hutnění opadne - nebo citlivosti na něj. :-)

    OdpovědětVymazat
  17. Taky jsem nedávno na parkovišti hledal modré auto, než jsem pochopil, že musím hledat podle jiných znaků, protože všechna auta teď jsou žlutá ... :-)

    OdpovědětVymazat
  18. líbí se mi to zrušení plotu

    OdpovědětVymazat
  19. ale fleky na zápěstí - nezkoušela jsi o nich promluvit s farářem? třeba jsou to stigmata ...

    OdpovědětVymazat
  20. Ad 3 - řepková samozřejmě, řepná pole bych asi ani nepoznala :) To jsem češtinář...

    OdpovědětVymazat

KOMENTÁŘE UZAVŘENY

Blog bude pokračovat na http://rulisa.mzf.cz/

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.